Otsikko
Tuttavapiiriin kuuluu Enberg-sukua tutkiva henkilö. Mitä tarkoittaa Enberg, Tuttavani kertoi, että v.1765 syntynyt Johannes Antinpoika olisi ottanut v. 1807…

Kysytty

Tuttavapiiriin kuuluu Enberg-sukua tutkiva henkilö.
Mitä tarkoittaa Enberg, Tuttavani kertoi, että v.1765 syntynyt Johannes Antinpoika olisi ottanut v. 1807 käyttöön ko. sukunimen, jota ei ole esiintynyt aiemmissa sukupolvissa.
HisKi-tietojen mukaan Enberg ilmenee sukunimenä 1720-luvun jälkeen ja nimeä esiintyy useilla eri paikkakunnilla ja henkilö eivät tiettävästi ole sukua keskenään. Ruotsissa sukunimi on myös aika yleisesti käytössä.
Sukututkimus sukunimen perusteella näyttää kuulemma
hankalalta.

Vastaus

Vastattu

Tuomas Salsten Sukunimi-info verkkosivuilla kerrotaan Enberg-sukunimestä. Nimen voi kääntää suomeksi "Katajavuori".

https://www.tuomas.salste.net/suku/nimi/enberg.html

Lisäksi sivuille on koottu monia sukulinkkejä Enberg-sukunimestä: https://www.tuomas.salste.net/suku/nimi/linkit-Enberg~enberg

Useimmat helmet-kirjastojen sukunimiä käsittelevät kirjat keskittyvät suomenkielisiin sukunimiin. Marianne Blomqvist on tutkinut Suomen ruotsinkielistä nimistöä seuraavissa kirjoissaan:

Personnamnsboken (Finn Lectura, 1993) Teos on yleisesitys maamme ruotsalaisista henkilönnimistä.

Vad heter finlandssvenskarna? (Svenska folkskolans vänner, 2006)

Från tillnamn till släktnamn i österbottnisk allmogemiljö (Svensk-österbottniska samfundet, 1988)

Sukututkimuksen avuksi on kirjastoista saatavissa runsaasti erilaisa oppaita. Suomen sukutukimusseuran verkkosivut ovat erittäin hyödyllisiä: https://www.genealogia.fi/sukututkimuksen-aloittaminen/