Otsikko
Tunteeko Ranskan vaalijärjestelmä ennakkoäänestyksen? Nyt pressanvaalien alla on monessa suomalaisessa viestimessä kirjoituksia aihepiiristä, mutta uutista…

Kysytty

Tunteeko Ranskan vaalijärjestelmä ennakkoäänestyksen? Nyt pressanvaalien alla on monessa suomalaisessa viestimessä kirjoituksia aihepiiristä, mutta uutista ennakkoäänestyksen käynnistymisestä ei ole osunut silmään. (Kysymys esitetty 8.4. aamulla kaksi päivää ennen vaalisunnuntaita.)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ranskan hallitus esitti helmikuussa 2021 ennakkoäänestyksen käyttöönottoa. Tarkoitus oli saada uudistus voimaan jo nyt käytäviin presidentinvaaleihin, mutta hanke on edelleen toteuttamatta. Jos ranskalainen haluaa äänestää, hänen on hankkiuduttava äänestyspaikalle virallisina äänestyspäivinä tai valtuutettava joku toinen käyttämään ääntään.

Présidentielle 2022. Et si… on pouvait voter plusieurs jours avant la date de l’élection (ouest-france.fr)

3 ääntä

Kommentit

Vuodesta 2019 alkaen ovat vangit saaneet äänestää ennalta "kirjeitse" vaalipäivää edeltävällä viikolla. Rangaistuslaitoksissa annetut äänet lasketaan oikeusministeriössä Pariisin 1. arrondissementissa. Presidentinvaalien ensimmäisellä kierroksella 10.4.2022 sinne kertyi lähes 14 000 vankilaääntä (voittajana äärivasemmiston ehdokas).

https://www.lefigaro.fr/actualite-france/presidentielle-2022-les-ressor…
https://www.lejdd.fr/Politique/jean-luc-melenchon-est-arrive-en-tete-da…
https://www.nouvelobs.com/election-presidentielle-2022/20220412.OBS5703…