Mistä saan tietoja ranskalaisesta kirjailijasta Henry Troyatista?

Kysytty

Mistä saan tietoja ranskalaisesta kirjailijasta Henry Troyatista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Henri Troyat (oikealta nimeltään Levon Aslan Torossian, venäjäksi Lev Aslanovitš Tarasov) syntyi varakkaaseen moskovalaiseen kauppiasperheeseen 1. marraskuuta 1911 (k. 4. maaliskuuta, 2007). Perheen sukujuuret johtivat Armeniaan. Vuonna 1917 Venäjän vallankumouksen aikaan perhe pakeni Krimille ja myöhemmin Istanbulin kautta Venetsiaan. Vuonna 1920 perhe asettui asumaan Pariisiin omaisuutensa menettäneenä. Koulun jälkeen Troyat suoritti lakiopinnot, mutta jatkoi työn ohessa kirjoittamista, jonka hän oli aloittanut jo opiskeluaikana. 24-vuotiaana hänestä tuli menestyskirjailija ensimmäisellä teoksellaan Faux-Jour.

Troyat oli 6-vuotias muuttaessaan pois Venäjältä. Tiedossa on, että hän oli oppinut ranskaa jo varhain perheen ranskalaiselta lastenhoitajalta. Troyatin varhaisvuosista Venäjällä on tuskin lainkaan tietoa saatavilla. Elämäkertatiedot alkavat yleensä Pariisin-ajalta. Hakuja tehtiin suomen-, englannin-, ranskan- ja saksankielisiltä nettisivuilta.

Troyat kirjoitti yli 100 romaania, historiallista teosta tai elämäkertaa.
Tuotantonsa hän kirjoitti ranskaksi, mutta aiheet käsittelivät usein vanhaa kotimaata.

Henri Troyatin suomennettu tuotanto löytyy Suomen kansallisbibliografiasta, os.
https://fennica.linneanet.fi/ . (Hakutapa: Tekijä ja hakulause: Troyat Henri.)

Suomenkielistä tietoa Henry Troyatista löytyy verkosta seuraavista osoitteista:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Henri_Troyat
http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/Kirjailija+Henri+Troyat+on+kuollut…

Nicholas Hewitt on kirjoittanut kirjan Henri Troyatista. Kirjan nimi on Henri Troyat, se on ilmestynyt sarjassa Twayne's world authors series ja on saatavissa Helsingin yliopiston kirjastosta.
Kansalliskirjasto