Mitkä olisivat hyviä kirjoja Belle epoque* aikakaudesta? *Belle époque (ransk. Belle Époque ”kaunis aikakausi”) oli etenkin Ranskan mutta myös muun Euroopan…

Kysytty

Mitkä olisivat hyviä kirjoja Belle epoque* aikakaudesta?
*Belle époque (ransk. Belle Époque ”kaunis aikakausi”) oli etenkin Ranskan mutta myös muun Euroopan historian aikakausi noin vuodesta 1871 ensimmäisen maailmansodan alkuun 1914.
Mielellään suomenkielisiä. Saa olla romaaneja tai tietokirjoja.

Vastaus

Vastattu

Hei!

Tässä joitakin ehdotuksia, joista lähteä liikenteeseen.

Kaunokirjallisuutta:

Burnett, Frances Hodgon: Salainen puutarha

Doyle, Arthur Conan: Sherlock Holmes -kirjat

Forster, E.M.: Hotelli Firenzessä

Kafka, Franz: Muodonmuutos

La Mure, Pierre: Punainen mylly : romaani Henri de Toulouse-Lautrecin elämästä

Mann, Thomas: Buddenbrookit : erään suvun rappio

Maupassant, Guy de: Bel-Ami

Niemensivu, Riitta: Maalarisiskot

Oranen, Raija: Ackte!

Proust, Marcel: Kadonnutta aikaa etsimässä -sarja

Shin, Kyung-Shook: Hovitanssija

Tolstoi, Leo: Anna Karenina

Twain, Mark: Huckleberry Finnin seikkailut

Wells, H.G.: Aikakone

Wilde, Oscar: Dorian Grayn muotokuva

Zola, Emile: Nana

Tietokirjallisuutta:

Edelfelt, Albert: Niin kutsuttu sydämeni : Albert Edelfeltin kirjeet äidilleen 1873-1901

Kajander, Kalle: Kirjeitä polkupyörältä Euroopan eri maista

Kalha, Harri: Kokottien kultakausi : Belle Époquen mediatähdet modernin naiseuden kuvastimina

Konttinen, Riitta: Taiteilijatoveruutta : Helene Schjerfbeck, Ada Thilén, Helena Westermarck ja Maria Wiik

Pariisi : kirjailijan kaupunki

Pulla, Armas J.: Ihana kausi 1900

Ranki, Kristina: Isänmaa ja Ranska : suomalainen frankofilia 1880-1914

Valkonen, Tuulikki: Suomalaiset maalarit Pariisissa

Taidesuuntauksista voisit tutustua impressionismiin ja postimpressionismiin sekä jugendiin, joka Ranskassa tunnetaan nimellä art nouveau. Mikäli et löydä näistä mieleisiä tai joku kirjoista tuntuu erityisen hyvältä, voit pyytää lisävinkkejä Kajaanin kaupunginkirjaston lukuoppaalta, johon saat yhteyden täältä: https://www.kajaani.fi/kulttuuri-ja-liikunta/kirjasto/palvelut/lukuopas/

1 ääntä

Kommentit

Itselleni jäi pysyvästi mieleen yli 30 vuotta sitten Joensuun kaupunginkirjastosta löytämäni, alun perin Italiassa koottu, englanninkielinen tietokirja La Belle époque : fifteen euphoric years of European history (1978). Tämä suurikokoinen ja runsaasti kuvitettu kirja on nykyään luettavissa sähköisenä Internet Archive -sivustolla:

https://archive.org/details/labelleepoquefif00bair