Liikuntarajoitteisten kansalaisten äänestäminen presidentinvaaleissa?

Kysytty

Hei,
miten Helsingissä on liikuntarajoitteisten kansalaisten äänestäminen presidentinvaaleissa 2018 hoidettu? En löytänyt aiheesta tietoa Googlen avulla. Onko asiasta ohjeita / linkkejä? Esim. millä perusteella liikuntarajoitteinen voi äänestää kotona, vai voiko?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuollaiseen tapaukseen ohjeet löytyvät osoitteesta http://www.vaalit.fi/fi/index/vaalit/presidentinvaali/aanestaminenjaaan…. Kotona äänestäminen on mahdollista, jos äänestäjä ei ”pääse kotimaan ennakkoäänestyspaikkaan tai vaalipäivänä äänestyspaikkaan ilman kohtuuttomia vaikeuksia”. Silloin vaalitoimitsija saapuu kotiin, jotta äänestäminen on mahdollista.

Kotona äänestämisestä täytyy kuitenkin ilmoittaa hyvissä ajoin etukäteen kunnan keskusvaalilautakunnalle. Vuoden 2017 presidentinvaalissa määräaika on tiistai 16.1.2018 ennen kello 16. Ilmoitus tehdään yllä olevassa osoitteessa olevalla lomakkeella tai puhelimitse. Myös keskusvaalilautakuntien yhteystiedot löytyvät yllä olevan linkin takaa.

0 ääntä

Kommentit

Virolaisen median mukaan olisi eilisiin riikikogu-parlamenttivaaleihin voinut osallistua kotona (sairaustapaus tms.). Yhteydenotto vaaliviranomaiseen olisi ehtinyt vielä vaalipäivän aamupuolella. Näin naapurissa.