Otsikko
Sipilän hallitus jätti eilen eronpyyntönsä, mutta olisiko kuitenkin oikein sanoa, että hallitus pysyi pystyssä koko vaalikauden, kun se kuitenkin jatkaa…

Kysytty

Sipilän hallitus jätti eilen eronpyyntönsä, mutta olisiko kuitenkin oikein sanoa, että hallitus pysyi pystyssä koko vaalikauden, kun se kuitenkin jatkaa toimitusministeristönä seuraavan hallituksen nimittämiseen asti? Siksi kysyn, kun Lipposen toisen hallituksen jälkeen ei ole ollut hallitusta, joka olisi istunut koko vaalikauden, mutta tällaisen tiedon olin ajatellut sitten Wikipediaan lisätä.

Vastaus

Vastattu

Koska Sipilän hallitus erosi ennen vaalikauden päättymistä, sen ei voida sanoa olleen pystyssä koko vaalikautta, vaikka suurimman osan siitä olikin. Toimitusministeristöjä ei pidetä poliittisina hallituksina, joten tässäkään tapauksessa nämä viikot eivät mene Sipilän hallituksen piikkiin. Toimitusministeristö ei Suomessa hoida muita kuin juoksevia asioita.

Heikki Poroila