Tuleeko mikä summa päivältä myöhästymissakkoa tavaralainoista?

Kysytty

Tuleeko mikä summa päivältä myöhästymissakkoa tavaralainoista?

Vastaus

Vastattu

Helmet-kirjastosta lainatun esineen myöhästymismaksun suuruus tällä hetkellä on 0,20€ / vrk jokaiselta eräpäivän ylittävältä päivältä, kuitenkin enintään 6,00€ / laina.

Jos myöhässä olevaa lainaa ei palauta niin lainausoikeuden menettää kun eräpäivästä on kulunut 28 vrk.

Espoon, Helsingin, Kauniaisten ja Vantaan kaupunginkirjastot siirtävät saatavansa perintätoimisto Lowell Oy:n perittäväksi noin 60 vuorokauden kuluttua eräpäivästä. Perintä koskee 18 vuotta täyttäneitä 1.4.2014 alkaen. Perintätoimisto laskuttaa kaupunkikohtaisesti aineiston korvausmaksun, omat perintäkulunsa ja lainmukaisen viivästyskoron.