Tomi Kontion kirjoittamassa lastenkirjassa Koira nimeltään Kissa käsitellään identiteettiä, jossa päähenkilö koira on samanaikaisesti sekä koira, että kissa…

Kysytty

Hei. Tomi Kontion kirjoittamassa lastenkirjassa Koira nimeltään Kissa käsitellään identiteettiä, jossa päähenkilö koira on samanaikaisesti sekä koira, että kissa. Olen yrittänyt löytää muita vastaavanlaisia lasten (kuva)kirjoja muilta tekijöiltä. Miten siis löytäisin lastenkirjoja, joissa henkilö on samanaikaisesti kahdessa tai useammassa roolissa? Esimerkiksi koira ja kissa, tyttö ja poika tai feminiininen ja maskuliininen? Lähin vastaava minkä olen löytänyt on Herman Hessen Arosusi, jossa mies on sekä mies, että susi. Etsin kuitenkin vastaavia kirjoja lastenkirjojen puolelta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tomi Kontion kirjoittamassa ja Elina Warstan kuvittamassa Koira nimeltään Kissa -lastenkirjassa (Teos, 2015) Kissa-niminen koira on saanut nimensä emoltaan, joka toivoi poikasensa olevan itsenäinen kuin kissa ja näin pärjäävän kovassa maailmassa. Voidaan keskustella siitä, onko tarinan päähahmo lopulta identiteetiltään samaan aikaan sekä kissa että koira; Kissa-koira käyttäytyy kuitenkin sosiaalisen laumaeläimen tavoin ja kärsii yksinäisyydestään.

Kysymiäsi teemoja sivuavia kirjoja voisivat olla esimerkiksi seuraavat:

  • Maija ja Anssi Hurmeen Lepakkopoika-kirjassa kuusivuotias Ilmari muuttuu lepakkopojaksi
  • Dav Pilkeyn Kapteeni Kalsari -kirjoissa rehtori Kruppi ei edes itsekään tiedä muuttuvansa ajoittain Kapteeni Kalsariksi
  • Veera Salmen Puluboi ja Poni -kirjasarjassa seitsemänvuotias tyttö mieltää itsensä poniksi

Lisää vastaavia teoksia voit hakea Helmet-haussa esimerkiksi hakusanalla "identiteetti" ja valitsemalla kokoelmaksi "lasten kokoelma".