Mitkä olivat henkilöhahmojen nimet 1950-luvulla julkaistuissa Pinokkio-suomennoksessa nimeltä Pitkänenän seikkailut?

Kysytty

Mitkä olivat henkilöhahmojen nimet 1950-luvulla julkaistuissa Pinokkio-suomennoksessa nimeltä Pitkänenän seikkailut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Carlo Collodin satu Le avventure di Pinocchio on suomennettu (suomentaja Elli Sihvo) nimellä Pitkänenän seikkailut vuonna 1927. Sama suomennos julkaistiin vuonna 1954 Meidän lasten kirjasto -sarjassa. Lähde: Suomen kansallisbibliografia Fennica:

https://fennica.linneanet.fi/vwebv/search?searchArg=pitk%C3%A4nen%C3%A4n+seikkailut&searchCode=TALL&setLimit=1&recCount=10&searchType=1&page.search.search.button=Hae

Pinokkio- ja Pinocchion seikkailut nimisinä siitä on monia painoksia ja suomentajia.

Pitkänenän seikkailussa seikkailevat ainakin Pitkänenä, mestari Kirsikka, Jeppe, puhuva Sirkka, ilveilijät Pelle ja Kasper, nukkemestari Tulennielijä, Kettu ja Kissa, Sinitukkainen Tyttö, Haltiatar, Musti, Kyyhkynen, Penu, Etana, Kynttilänsydän, Pieni mies, Simppu, Haikala ja Jantunen. Ja varmasti muutama nimi puuttuukin...

Kirjan saa lainaan Helmet-kirjaston varastosta Pasilan kirjastosta:

http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1201083__Spitk%C3%A4nen%C3%A4n%20seikkailut__Orightresult__U__X7?lang=fin&suite=cobalt