Otsikko
Etsin nimeä lastenkirjalle

Kysytty

Etsin nimeä lastenkirjalle, josta muista vain, että siinä tyttö muutti perheensä kanssa vanhaan taloon ja tutustui siellä ikäiseensä tyttöön, joka oli asunut talossa vuosikymmeniä sitten. Kirjassa saattoi olla jokin vihko tai päiväkirja merkittävässä roolissa. Kirja on muistaakseni joko ruotsalainen tai englantilainen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaikka aivan kaikki yksityiskohdat eivät täsmää kysymyksessä esitettyjen kanssa, tekisi mieleni ehdottaa Joan G. Robinsonin kirjaa Tyttö ikkunassa (Gummerus, 1970). Vuonna 2015 suomennoksesta julkaistiin uusi painos nimellä Marnie : tyttö ikkunassa.

Annan kasvattiäiti lähettää tytön tuttavapariskunnan luo pieneen kalastajakylään. Täällä Anna kiinnostuu huvilasta, jota muut pitävät hylättynä. Siellä hän kohtaa talossa asuvan Marnien, joka ilmestyy ja katoaa mielensä mukaan, ja tytöt ystävystyvät. Alkanut ystävyyssuhde katkeaa kuitenkin äkkiarvaamatta. Pian tämän jälkeen taloon muuttaa Lindsayn perhe, jonka lapsista Anna viimein saa todellisia ystäviä. Priscilla-tyttö löytää vihkon, joka sisältää Marnien 50 vuotta aikaisemmin kirjoittaman päiväkirjan.

"-- Annalle kaikki oli uutta. Ja kuitenkin kun hän luki, teksti alkoi tuntua tutulta aivan kuin se olisi ollut tarina jonka hän oli kauan sitten kuullut ja unohtanut. Jotkut tapahtumat palautuivat Annan mieleen aivan selkeinä - tapahtumat, jotka hän oli kerran elänyt, tai joista oli kuullut, Anna ei ollut varma kummasta oli kysymys..."