Timo Honkelan isä käytti sanaa toijala, kun tarkoitti, seis. Mikä voisi olla toijalan etymologia. T. Honkela, Rauhankone. s. 159

Kysytty

Timo Honkelan isä käytti sanaa toijala, kun tarkoitti, seis. Mikä voisi olla toijalan etymologia.
T. Honkela, Rauhankone. s. 159

Vastaus

Vastattu

Timo Honkelan Rauhankoneessa kyseisellä sivulla ei isän ilmausta tarkemmin taustoiteta, arvellaan vain, että se ei liene ymmärrettävä useimmille nykynuorille. Olisikohan isä viitannut siihen, että Toijala on ollut rautateiden risteyspaikka, jossa junat varmasti usein ovat pysähtyneet.

Suomalainen paikannimikirja (2007) kertoo, että Toijala kasvoi tavallista kirkonkylää suuremmaksi sen jälkeen, kun sinne perustettiin rautatieasema 1876. Toijala-nimen taustalla saattaa olla samanniminen talo, ja nimen vanha muoto ehkä on ollut Toiviala.

4 ääntä

Kommentit

Isäni käyttää sanontaa "toijala, toijala" kun pitää pysähtyä tai pysäyttää tekeminen. Hänen tietonsa mukaan sana tulisi venäjän kielen sanasta "Stoi", joka viittaa juurikin tuohon pysähtymiseen eli seis. Tiedä sitten mikä totuus on.

Arvelin ennen tuon edellisen lukemista sitä samaa stoi-sanaa, jos merkitys on pysähtymiseen liittyvää. Isoäitini sanoi "annas mäkin kaveeraan", kun hän halusi puheenvuoroa ja venäjän "gavarit" se sielläkin on taustalla.
On myös paikannimi Toija lähellä Saloa. Onkohan Toija ja Toijala jotenkin tekemisissä keskenään? Ja mahtaako niillä olla mitään tekemistä "stoi" -komennon kanssa?

Hain vielä maanmittauslaitoksen kartasta: Toija-nimisiä paikkoja on Suomessa 8 kpl!

Riihimäeltä kotoisin olevalla sukulaisellani oli tapana sanoa "ravintola-asema Toijala" aina kun mentiin junalla Riihimäkeen. En muista koko hokemaa, mutta sen ajatuksena oli pilkata Toijalan kehnoa asemaa Riihimäkeen verrattuna, ikään kuin Toijalassa pysähtyminen olisi täysin turhaa.