Otsikko
Tietoa nimestä kyllikki

Kysytty

tietoa nimestä kyllikki

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllikin lähtökohtana on luultavasti runsautta tarkoittava sana kyllä. Nimi esiintyy suomalaisissa muinaisrunoussa Lemminkäisen puolison nimenä. Etunimenä se tuli käyttöön viimeistään 1870-luvulla, jolloin suomalainen muinaistutkija J.R. Aspelin antoi tyttärilleen nimet Aura Kyllikki ja Aino Kyllikki. Nimi yleistyi 1900-luvun alussa Johannes Linnankosken romaanin Laulu tulipunaisesta kukasta ansioista. Kirjan yhtenä keskeisenä hahmona oli Moision Kyllikki.

Kansanvalistusseuran kalenteriin Kyllikki otettiin vuonna 1882, Suomen almanakassa se on ollut vuodesta 1908 lähtien. Nimipäivä on 8.12.

Kyllikki-nimi on levinnyt suomalaisena lainana myös Viroon. Siellä se esiintyy muodoissa Külli ja Küllike.

(Lähteet: Kustaa Vilkuna: Vuotuinen ajantieto, 2. p. 1999; Pentti Lempiäinen: Suuri etunimikirja, 1999)

Tietoa Kyllikki-nimen yleisyydestä löydät Väestörekisterikeskuksen Nimipalvelusta: http://verkkopalvelu.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1.