Tiedonhaun ammattilainen! Opetan ammatillisessa oppilaitoksessa yhteiskunnallisia aineita aikuisille maahanmuuttajille. Aloitamme kurssin yleensä pohtimalla…

Kysytty

Hei tiedonhaun ammattilainen!

Opetan ammatillisessa oppilaitoksessa yhteiskunnallisia aineita aikuisille maahanmuuttajille. Aloitamme kurssin yleensä pohtimalla kullekin tärkeitä asoita, arvoja.
Usein esille nostetaan uskonto.

Keskustelemme myös monikulttuurisuudesta ja länsimaisesta arvoliberalismista. Esimerkiksi sateenkaariperheiden ja homoliittojen salliminen hämmästyttää ja järkyttää monia.

Jotkut opiskelijat ovat kokeneet ristiriitaisena, että suomalainen yhteiskunta ei salli moniavioisuutta. Käytännössä sitä tapahtuu muslimiperheissä, mutta epävirallisesti, jolloin toisten vaimojen asema on taloudellisesti ja sosiaalisesti heikompi.

Opskelijani halusivat tietää, miten maahanmuuttoviranomaiset suhtautuvat/suhtautuisivat pakolais- tai maahanmuuttajaperheeseen jossa miehellä on 2 tai 3 vaimoa ja kunkin kanssa lapsia? Saavatko kaikki vaimot turvapaikan tai oleskeluluvan ja mikä on heidän asemasa lain edessä?

Lupasin selvittää kysymyksen seuraavalle oppitunnille.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kannattaa katsoa Maahanmuuttajaviraston sivua. Sieltä löytyy linkkejä lainsäädäntöön, joka koskee maahanmuuttoa. Myös viraston yhteystiedot löytyvät sivuilta; sieltä voi kysyä suoraan viraston käytäntöjä.

http://www.migri.fi/netcomm/?language=FI

Avioliittolaki löytyy Finlex-tietokannasta. Siitä kannattaa katsoa 2. luvun §115 ja 116, jotka koskevat toisessa maassa solmitun avioliiton hyväksymistä.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1929/19290234?search%5Btype%5D=pi…

Defensor legis lehdestä löytyy asiaa koskeva artikkeli. Lehti on luettavissa Eduskunnan kirjaston lukusalissa ja siitä voi ottaa kopion. Kopiot on saatavissa myös kaukopalvelumme kautta.

Mikkola, Tuulikki.
Islamilaisesta perheoikeudesta Suomen kansainvälisen avioliitto-oikeuden valossa : erityisesti ehdottomuusperiaatteen (ordre public) soveltamisen kannalta / Tuulikki Mikkola. // Defensor legis. - Hki : Suomen asianajajaliitto. - ISSN 0356-262X. - 88 (2007) : 2, s. 171-180. -
--> Asiasanat: kansainvälinen yksityisoikeus; kansainvälinen perheoikeus; avioliitto; islam;