Etsin tietoa maahanmuuttajista ja heidän ohjauksestaan raskauden aikana, koskien erityisesti synnytystapahtumaa, ravintoa, liikuntaa ja lääkkeitä…

Kysytty

Etsin tietoa maahanmuuttajista ja heidän ohjauksestaan raskauden aikana, koskien erityisesti synnytystapahtumaa, ravintoa, liikuntaa ja lääkkeitä. Maahanmuuttajien neuvonnan haasteita koskein näitä aiheita.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aiheesta oli vaikea löytää tietoa. Veikkaankin, että kaikki suosittelemamme kirjat ovat jo ennestään tuttuja:

Monografioita:

"Monikulttuurinen perhevalmennus” (toim. Pirjo Koski) (Edita, 2007)
”Vauva syntyy Suomessa”-sarja (Tyoministeriön opas eri kielillä)
Degni, Filio: “The Social and cultural determinants of the use of contraception among married Somali women living in Finland” (väitöskirja) (Stakes, 2004)

Lehtiartikkeleita:

Pentti, Eva: “Kulturkrockar : skrämmande föda barn i ett främmande land : krävande för patient och personal” (Hufvustadsbladet, 2004-06-29)
Saikkonen, Ulla: “Kulttuurit kohtaavat synnytyssalissa” (Vauva, 1996/6)
Peltonen, Hannele: ”Turussa syntyy räätälöityjä palveluja” (Dialogi, 2006/8)

Nettiartikkeleita:

http://www.mfh-eu.net/public/home.htm
http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2003/111103_c.htm

Suosittelemme lisäksi, että ottaisit yhteyttä johonkin ongelmakenttää tuntevaan asiantuntijaan esimerkiksi suomalais-somalialaiseen kätilöön ja terveydenhoitajaan Batulo Essak Mohamediin tai Anneli Skovbjergiin.

Internetistä löytyy aiheesta runsaasti tietoa englanniksi, mutta niiden näkökulma on lähes aina amerikkalainen. Tampereen kaupunginkirjastossa voit käyttää Ebsco-tietokantaa, jonka kautta voit hakea viitetietoja tai jopa kokonaisia artikkeleita englanninkielisistä julkaisuista. Etsin tietokannasta yhdistelemällä sopivasti hakusanoja ’pregnancy’, ’immigrants’, ’refugees’, ’childbirth’ ja ’migrant’. Hakutuloksia oli paljon, mutta ne eivät vaikuttaneet kovinkaan kiinnostavilta. Yleinen ongelmanasettelu tuntui olevan valkoisten amerikkalaisten ja latinoiden perhearvojen välisen eron tarkastelu eri näkökulmista. Kannattaa kuitenkin käydä kahlaamassa nämä artikkelit lähimmässä kirjastossasi.