Otsikko
Mistä tulee perinne siihen, että koira usein kulkee ihmisen vasemmalla puolella? Nykyään monessa koiraharrastuslajissa opetetaan vasemmalla puolella kulkeminen…

Kysytty

Hei!

Mistä tulee perinne siihen, että koira usein kulkee ihmisen vasemmalla puolella?

Nykyään monessa koiraharrastuslajissa opetetaan vasemmalla puolella kulkeminen: tottelevaisuuskoe, palveluskoiralajit, koiranäyttelyt, erilaiset metsästyskokeet - miksi?

Olen lukenut vastauksen tähän, mutta en enää muista lähdettä. Haluaisin kuitenkin kertoa vastauksen asiakkaalleni.

Vastaus

Vastattu

Vastaus löytyy teoksesta Koiran etikettiopas: koulutusmenetelmiä ja käyttäytymissääntöjä

(Königswinter : H. F. Ullmann, 2008)

Siellä sanotaan näin:

”Käytännössä ei ole mitään syytä kuljettaa koiraa aina vasemmalla puolella. Tämä käytäntö sai alkunsa metsästäjiltä. Koska he kantoivat asettaan oikealla käsivarrella, koiraa pidettiin turvallisuuden vuoksi vasemmalla puolella. Kouluttajat ovat jatkaneet tätä tapaa pääasiassa siksi, että on käytännöllistä, kun kaikki oppilaat ovat asettuneet samalla tavalla. Tavan takana ei ole mitään sen kummempaa. Käytännössä on aivan sama, kulkeeko koira oikealla vai vasemmalla.” (s. 131-132)