Otsikko
THei! Kaipasin kirjaa Niskavuoren Heta / Hella Wuolijoki eli http://www.helmet.fi/record=b1593258~S9*fin Tilasin sen HelMet-palvelua käyttäen Tapiolan…

Kysytty

THei!

Kaipasin kirjaa Niskavuoren Heta / Hella Wuolijoki eli
http://www.helmet.fi/record=b1593258~S9*fin

Tilasin sen HelMet-palvelua käyttäen Tapiolan kirjastoon. Viikossa ei tullut mitään ilmoitusta, eikä sivulta ymmärrä tuleeko siitä sähköpostiviesti, vai pitääkö sivulla käydä kurkkimassa tilannetta. Kuinkahan usein - sillä kirjasta on vapaita kappaleita muissa kirjastoissa. Myös teksti VARAUS 2 / 2 on epäselvä, mitä sen on tarkoitus kertoa minulle? Että olen toisena jonossa, samaan kappaleeseen?

Kun mitään ei kuulunut, lähdin Kallion kirjastoon, koska
hausta tuli myös ilmoitus
Kallio aik 1.3 HYLLYSSÄ
No, sitten kirjasto olikin pimeänä, ovella oli ilmoitus: suljettu remontin takia, tervetuloa ensi vuonna.
Miten näin VOI OLLA?

Yritin tässä muuten vaihtoehtoa "Katso, onko kysymykseen vastattu aiemmin", tulikin "The operation has timed out"

Lisäksi, olisin laittanut tähän kirjastokorttini numeron, mutta
sitäpä ei yllättäen näy "Omat tietoni"-sivulla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Harmillista, että olet joutunut ihmettelemään varauksesi tilannetta. Varaus on kuitenkin ihan kunnossa ja tulee Tapiolan kirjastoon, kunhan ehtii.

Hyllyssä olevat kappaleet mainitsemastasi kirjasta ovat Kallion ja Kannelmäen kirjastoissa, joista niitä ei saa ennen kuin ensi vuoden puolella, koska molemmat kirjastot ovat remontissa. Varauksesi kohdistuu kaikkiin saatavilla oleviin kappaleisiin. Niitä on neljä, ja kaikki ovat tällä hetkellä lainassa. Kuten merkintä Varaus 2/2 kertoo, teoksesta on kaksi varausta, ja sinun varauksesi on jonossa toisena. Kannattaa lukaista Helmetin Ohjeita-sivulta kohta "Aineiston varaaminen".

Vastaisen varalle: jos haluat noutaa jostakin kirjastosta siellä paikan päällä olevan teoksen, on aina syytä ensin soittaa ko. kirjastoon ja varmistaa että teos todella löytyy sieltä. Samalla se voidaan varata nimelläsi, jolloin ei voi käydä niin, etä joku muu sattuukin lainaamaan sen juuri, kun olet tulossa kirjastoon. Tällä tavoin varaaminen on maksutonta. Lisäksi saat tietysti samalla selville senkin, jos juuri kyseinen kirjasto sattuu olemaan syystä tai toisesta suljettuna; tämä tosin näkyy myös HelMetin etusivun kohdasta "Kirjastojen aukioloajat".

Toteat, että "sivulta ei ymmärrä tuleeko siitä sähköpostiviesti, vai pitääkö sivulla käydä kurkkimassa tilannetta". Kirjastokorttia hankkiessasi olet itse valinnut tavan, jolla kirjasto lähettää sinulle ilmoitukset. Sinun kohdallasi näkyy olevan valittuna sähköposti, joten saat siis sinne tiedon, kun varauksesi on noudettavíssa. Totta kai voit myös seurata varauksen tilannetta HelMetin Omat tietoni -osion kautta. Siellä voit halutessasi myös muuttaa ilmoitustapaa kohdasta "Muuta yhteystietojasi", josta myös näet, minkä ilmoitustavan olet valinnut, jos et muista sitä. Kannattaa katsoa Ohjeita-sivulta kohta "Ilmoitustavan valitseminen". Halutessasi voit kyllä tilata varausilmoitukset myös tekstiviesteinä matkapuhelimeen; katso ohjeista kohta "HelMet-tekstiviestipalvelut : varausilmoitus".

Ihmettelet, miten Kallion kirjasto voi olla remontissa. Sen edellisestä remontista on jo kulunut aikaa, ja lisäksi siellä juuri nyt toteutetaan palvelualueuudistus, joka vähitellen tehdään Helsingin kaikissa kirjastoissa.

Kirjastokortin numero näkyy itse kirjastokortista. Ei tietenkään ole tarkoitus, että se näkyisi Omat tietoni -sivulla, koska juuri sen ja pin-koodin avulla Omat tietoni -sivulle kirjaudutaan.