Tervehdys, Asuessani täällä Espossa en voi aina pistäytyä Kuortaneeen kirjastossa, mutta voitteko antaa pari vinkkiä. Kun suvullani on paljon liittymäkohtia…

Kysytty

Tervehdys,
Asuessani täällä Espossa en voi aina pistäytyä Kuortaneeen kirjastossa, mutta voitteko antaa pari vinkkiä.
Kun suvullani on paljon liittymäkohtia Kuortaneen taloihin, onko tiedossanne kuvausta Kuortaneen talojen historioista vai onko joku muu kirja lainattavissa, josta asia ilmenee. Heikki Klementin kirjaan usein viitataan, mutta onko uudempia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaasan kaupunginkirjastossa ei ole montakaan Kuortaneeseen liittyvää kirjaa (Kuortane kuuluu Seinäjoen maakuntakirjastoalueeseen). Meillä oli mainitsemasi Klemetin kirjan lisäksi teos nimeltä Perinnealbumi (1981), jossa on Kuortaneen historiaa. Tein haun Kuortaneen verkkokirjastossa ja heillä ja Seinäjoella oli aiheesta enemmän kirjoja. Vuonna 2008 on ilmestynyt teos Pihasta pihaan; Kuortaneen länsirannan kyläkirja; vuonna 2000 on tullut teos Pirättyy puheelle; Mäyryn kyläkirja: Isomäki, Mäyry, Ruismäki; -94 on tullut Peltolan teos: Löyän kylän ja suvun vaiheita; vuonna -99 on tullut Raija Heiskalan teos Koskela 37.1: Ylijoki, Kuortane; -92 teos Korpi-Hallila; Kuortane. Vanhempaa osastoa löytyi Klemetin ja Perinnealbumin lisäksi teos Kuortaneen kirja vuodelta 1968. Kirjoista on olemassa lainakappaleita sekä Kuortaneella että Seinäjoella. Voit mennä kotipaikkakuntasi kirjastoon ja jättää niistä halutessasi kaukolainapyynnön. Kuortaneen kirjaston kotiseutukokoelmassa (kotiseutukokoelman teokset ovat yleensä ei lainattavia) on todennäköisesti lisää aiheeseen liittyviä teoksia tai lehtiä.