Tervehdys! "Alakulo"-sanan etymologia kiinnostaa. Uusimmassa etymologisessa sanakirjassa ei siitä ollut sanaakaan. Mistä etsisin?

Kysytty

Tervehdys!
"Alakulo"-sanan etymologia kiinnostaa. Uusimmassa etymologisessa sanakirjassa ei siitä ollut sanaakaan. Mistä etsisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alakulo-sanalle ei näy löytyvän tyhjentävää selitystä vanhemmistakaan etymologisista lähdeteoksista. Kotimaisten kielten keskuksen Suomen sanojen alkuperä teoksessa se kyllä mainitaan, mutta siinäkin selvitetään vain sinänsä ymmärrettävämpi alkuosa (ala-) - jälkiosan (-kulo) alkuperä on sen mukaan "epäselvä".

Sekä Suomen sanojen alkuperä että Raimo Jussilan Vanhat sanat -teos ajoittaa alakulon ensimmäisen kirjallisen esiintymän vuoteen 1781, jolloin J. E. Frosterus käytti sitä August Hermann Francken Postillan jälkimmäisen osan suomennoksessa (kahdessa eri muodossa - alakuloinen ja alaskuloinen). Sanan taustalla saattaa olla yksinkertaisesti viljelytermistön (ala)kuloinen-sana kuvaannollisesti käytettynä. Toisaalta, Vanhan kirjasuomen sanakirjasta löytyy myös alakulon kanssa paljolti samanmerkityksinen sana "alakuonoinen", joka on saattanut vaikuttaa sen muotoutumiseen.

Lähteet:
Raimo Jussila, Vanhat sanat : vanhan kirjasuomen ensiesiintymiä
Suomen sanojen alkuperä : etymologinen sanakirja. 1, A-K
Vanhan kirjasuomen sanakirja

Kirjallisuutta:
Kaisa Häkkinen, Nykysuomen etymologinen sanakirja
Veijo Meri, Sanojen synty : suomen kielen etymologinen sanakirja
Nykysuomen sanakirja. [6], Etymologinen sanakirja
Suomen kielen etymologinen sanakirja. 1, [aaja - knaappu]

Kotimaisten kielten keskus: http://www.kotus.fi/index.phtml