Teimme yliopistossa eräälle kurssille analyysiä Keltainen Naakka -runosta, jonka on kirjoittanut P. Mustapää. Joku esitti analyysiä tehdessä aika vahvoja…

Kysytty

Hei
Teimme yliopistossa eräälle kurssille analyysiä Keltainen Naakka -runosta, jonka on kirjoittanut P. Mustapää.
Joku esitti analyysiä tehdessä aika vahvoja mielipiteitä, että kyseessä on uskonnollinen runo. Nojoo.. kyllähän siinä puhutaan kirkosta ja muitakin uskontoon liittyviä viittauksia on, mutta eikö olekin niin, että kyseessä on oikeasti lähinnä poliittinen runo?
Avaatteko taustaa, kiitos.

Vastaus

Vastattu

kyllähän runosta löytyy yhteiskunnallisia viittauksia, mutta en ota kantaa uskonnollisen tulkinnan oikeellisuudesta tai vääryydestä. Tulkintahan on aina jossakin mielessä lukijan mielipide tai oma tulkinta kuitenkin. Uskonnollisia, yhteiskunnallisia ja poliittisia ajatuksia voidaan tulkita toistensa kuvaajina. Eli virallista kantaa ei vastaaja tässä muodosta, mutta toivottavasti lukupiiri tai seminaari toi esiin erilaisia tulkintoja.