Otsikko
Tehtävänäni on tutkia yhtä eri kulttuurin aloilla esiintyvää eläintä ja kerätä siitä mahd. paljon tietoa.Olen valinnut koiran. Osaisitteko neuvoa mistä saisin…

Kysytty

Tehtävänäni on tutkia yhtä eri kulttuurin aloilla esiintyvää eläintä ja kerätä siitä mahd. paljon tietoa.Olen valinnut koiran. Osaisitteko neuvoa mistä saisin tietoa kuinka koira esiintyy seuraavilla aloilla: kauno- ja tietokirjallisuudessa,lehdissä,elokuvissa,sarjakuvisssa,teatterissamusiikissa ja taiteessa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Koira on ihmisen kotieläimistä vanhimpia, ehkä vanhin. Maailmassa arvellaan olevan yli 150 miljoonaa koiraa ja niiden määrä kasvaa koko ajan. Kirjallisuudessa koira on aina ollut vahvasti esillä. Jo lasten kuvakirjoista lähtien koira on tärkeä hahmo: esim. Puppe-kirjat pienemmille ja Mauri Kunnaksen Koiramäki-sarja varttuneemmille lapsillle. Kotimaisia koira-kirjoja ovat kirjoittaneet mm. Jorma Kurvinen: Susikoira Roi-sarja ja Tuula Kallioniemi: Vili-kirjat. Ulkomaisia tunnettuja ja rakastettuja koiratarinoita ovat mm. Wilkes: Keskuspuiston yksinäinen, Trojepolski: Bim Mustakorva, Knight: Lassie-kirjat ja London:Susikoira.

Tietokirjoja koirista löytyy mm. asiasanoilla: koira, kasvatus, käyttäytyminen, hoito, rodut.
Elokuvia löydät asiasanalla koira ja materiaalilla video.
Musiikkia, jossa aiheena on koira löydät esim.haulla nimeke:koira, materaali cd-levyjä. On myös ”esiintyviä taiteilijoita”, laulavia koiria.

Sarjakuvasankareissa on paljon koiria: Ressu, Lassie, Rin-tin-tin, Lucky Luken Ran-tan –plan, Disneyn sarjakuvatähdet...

Kuvataiteissa koira on käytetty aihe. Koira voi esiintyä ihmisen seurassa tai luonnossa, mutta onhan tietysti myös ”koiramuotokuvia”.

Ulkomaisia sivuja google-haulla:dogs in art, mm
http://www.uncc.edu/jvanoate/k9/k9inart.htm
http://www.doylenewyork.com/pr/dogs/default.htm
http://www.artline.vaxxine.com/studio/dogs.htm