Otsikko
Haluaisin tietää minkä nimisiä suomenkielisiä kirjoja on kirjastosta lainattavissa, jotka koskevat Siperiaa? Myös erilliset artikkelit ovat mielenkiintoisia.

Kysytty

Haluaisin tietää minkä nimisiä suomenkielisiä kirjoja on kirjastosta lainattavissa, jotka koskevat Siperiaa? Myös erilliset artikkelit ovat mielenkiintoisia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voit etsiä HelMet-aineistotietokannasta www.helmet.fi Siperiaa käsitteleviä suomenkielisiä kirjoja seuraavalla tavalla: valitse aihe-haku, anna hakusanaksi Siperia, klikkaa kuvaketta Hae. Voit jatkaa hakua niin, että klikkaat kuvaketta Rajaa/Järjestä hakua, ja valitset kieleksi suomen ja aineistotyypiksi kirjan. Voit järjestää hakutuloksen teoksen ilmestymisvuoden mukaan laittamalla ruksin asianomaiseen kohtaan. Klikkaa kuvaketta Rajaa/Järjestä hakutulos. Saat listan teoksista. Kunkin teoksen saatavuustiedot saat esille teoksen nimeä klikkaamalla. Kirjastojen asiakastyöasemilla on käytettävissä artikkelitetokanta Aleksi. Siperiaa käsitteleviä artikkeleita tietokannassa oli varsin paljon. Ne eivät kuitenkaan ole kokotekstimuodossa, vaan tietokannassa on viitetiedot lehdestä, jossa artikkeli on julkaistu.

Siperiasta on suomeksi julkaistu etupäässä matkakertomuksia, esim.
Londen, Magnus, Maan ääriin : kertomuksia Siperian matkoilta. Helsinki : Like, 1998.

Lundberg, Ulla-Lena, Linnunsiivin Siperiaan. Jyväskylä Helsinki : Gummerus, 1994.

Venäjää koskevia suomenkielisiä verkkosivuja on joitakin, Datsha-lehden sivut, http://www.datsha.com ja myös joitain matkakertomuksia, esim. http://www.kolumbus.fi/jukka.karvonen/siperia/ .