Etsin tietoa sellaisista kirjoista selviäsi suomalaisten matkoja Siperiaan, Kaukoitään ja Kaukoitään. Kirjat voivat olla sekä matkakertomuksia tai…

Kysytty

Etsin tietoa sellaisista kirjoista selviäsi suomalaisten matkoja Siperiaan, Kaukoitään ja Kaukoitään. Kirjat voivat olla sekä matkakertomuksia tai tietopohjaisia teoksia tehdyistä matkoista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuo asiasana 'Siperia' epäilemättä antaa jo aika kattavan tuloksen saatavasta kirjallisuudesta. Muita asiasanoja joita voi suositella ovat esim. Altai, Keski-Aasia, Itä-Aasia, Kaukoitä, Amurinmaa, Kaukasus, samojedit, tutkimusmatkat, tutkimusmatkailijat,löytöretket, ulkosuomalaiset, Venäjä, suomalais-ugrilaiset kansat, arktiset kulttuurit, kielitieteilijät, kansatieteilijät. Näillä ei kuitenkaan löydy ruotsinkielistä kirjallisuutta, vaan sen hakuun pitää käyttää ruotsinkielisiä vastineita, esim. Sibirien, Asien, Östasien jne. Mainitsen erikseen pari tärkeää teosta:
/// Max Engman: Suomalaiset Venäjällä, lähdeopas. - 2004/// ja ///Max Engman: Suureen itään, suomalaiset Venäjällä ja Aasiassa. - 2005 ///. Jälkimmäisessä on laaja kirjallisuusluettelo sekä /// Suomalaiset Aasian-kävijät. - 1980 ///. Monien tutkimusmatkailijoiden muistiinpanoja ja matkakertomuksia ei ole julkaistu lainkaan tai ne on julkaistu erilaisissa vieraskielisissä tieteellisissä sarjoissa, jotka usein eivät tule yleisiin kirjastoihin. Ainakin viimeksi mainitusta kirjasta saa tietoa niistä. Lehtiartikkeleita ei kannata unohtaa, niistä saa tietoa Aleksi- ja Arto-tietokannoista, jotka ovat kirjastossa käytettävissä.