Onko suomenkielellä saatavana muistelmaa tai muuta tietokirjaa Lewisin ja Clarkin Pohjois-Amerikan mantereen ylittäneestä tutkimusretkestä 1800-luvun…

Kysytty

Hei! Onko suomenkielellä saatavana muistelmaa tai muuta tietokirjaa
Lewisin ja Clarkin Pohjois-Amerikan mantereen ylittäneestä tutkimusretkestä 1800-luvun alkupuolella? Entä onko kyseinen retki innoittanut romaanikirjailijoita?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Näyttää siltä, että suomeksi Lewisin ja Clarkin retkestä voi lukea etupäässä kuuluisia tutkimus- ja löytöretkiä esittelevistä kokoomateoksista. William R. Clarkin Löytöretkiä ja tutkimusmatkoja -kirjan (WSOY, 1965) osio Kulku Pohjois-Amerikan manteren poikki käsittelee Lewisin ja Clarkin retkeä sivuilla 102-106. Maailmanhistorian suuret löytöretket (Valitut palat, 1980) omistaa Lewisille ja Clarkille kokonaisen luvun (Löytöretkikunta : Lewis ja Clark avaavat tien länteen, s. 212-225).

Retken kasvitieteellistä antia käsitellään lyhyesti Lorraine Harrisonin kirjassa Latinaa puutarhureille : yli 3000 kasvinnimeä selityksineen (Schildts & Söderströms, 2013).

Asta Limmeri on tehnyt vuonna 2003 Jyväskylän yliopistoon pro gradu -työn Veljistä varkaisiin : tutkimusmatkailijat Meriwether Lewis ja William Clark intiaanien kuvaajina 1804-1806.

Ainoa Lewisin ja Clarkin innoittama suomenkielinen kaunokirjallinen teos, jonka onnistuin löytämään, on Maire Salomaa-Hillmanin nuortenkirja Lintutyttö (Karisto, 1967). Se on "tositapahtumiin perustuva romaani intiaanityttö Sacajawean jännittävistä vaiheista hänen johdattaessaan tutkimusretkikuntaa halki läntisen Pohjois-Amerikan".