Minkä nimisiä suomeksi käännettyjä kirjoja on olemassa tutkimusmatkailijoista (naparetket) Schackleton, Peary, Amundsen ja Scott?

Kysytty

Minkä nimisiä suomeksi käännettyjä kirjoja on olemassa tutkimusmatkailijoista (naparetket) Schackleton, Peary, Amundsen ja Scott?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Roald Amundsen: Roald Amundsen, jääkenttien lentävä kotka, tekijänä Ulf Tengbom sekä teokset Luoteisväylä ja Ensimmäinen lento napameren yli, joiden tekijänä itse Amundsen.
Robert Peary: Kokonaista suom. teosta en löytänyt, mutta Erno Paasilinnan teoksessa Kaukainen pohjola on luku Pearysta. Hän esiintyy myös teoksessa
Ultima Thule, pohjoiset löytöreteket, tekijänä Matti Lainema.
Robert F. Scott: Kapteeni Scottin viimeinen matka, tekijänä Scott.
Ernest Shackleton: Endurance, tekijänä Caroline Alexander ja Kestävyys, tekijänä
Alfred Lansing.
Kannattanee katsoa teosta Maailmanhistorian suuret löytöretket, samoin yllämainittua Ultima Thulea. Lisätietoa (mm.lehtiartikkelit) saa kirjastoista teettämällä tiedonhaun kustakin näistä sekä napaseutujen tutkimusretkikunnista.
P.S. Amundsen ja Scott saavuttivat etelänavan kuukauden eroituksella.