Onko olemassa kirjaa missä neuvotaan miten koira käyttäytyy juoksuaikana ja miten koiraa koulututetaan ettei se olisi rasittava juoksuaikana?

Kysytty

Onko olemassa kirjaa missä neuvotaan miten koira käyttäytyy juoksuaikana ja miten koiraa koulututetaan ettei se olisi rasittava juoksuaikana?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Narttukoiran käyttäytymistä juoksu- eli kiima-aikana säätelee hormonitoiminta, joten mahdollisuudet vaikuttaa siihen koulutuksella voivat olla rajalliset. Monet muutoin tottelevaiset narttukoirat voivat kiima-aikana pyrkiä karkailemaan, vaikka eivät sitä yleensä tekisikään. Joillekin nartuille tulee kiiman jälkeen nk. valeraskaus, jolloin ne saattavat hoivata esim. leluja pentuinaan ja käyttäytyä muutenkin penikoineen nartun tavoin. Normaalisti tämä ei vaadi mitään toimenpiteitä, mutta jos valeraskauden oireet ovat kovin voimakkaat ja häiritsevät koiran ja omistajan elämää, tilanteesta voi keskustella eläinlääkärin kanssa. Mikäli nartulla ei aiota teettää pentuja, yksi mahdollisuus on antaa eläinlääkärin steriloida se, jolloin kiimat loppuvat kokonaan.

Koiran käyttäytymisestä, kouluttamisesta ja lisääntymiskäyttäytymisestä kerrotaan esim. seuraavissa kirjoissa.

Fennell, Jan: Kuuntelen koiraani (Karisto, 2004)
Haikka, Sari: Koiran uusi kotilääkäri (Gummerus, 2009)
Hallgren, Anders: Koiraongelmia ja ongelmakoiria (Tammi, 2009)
Kaimio, Tuire: Koirien käyttäytyminen (WSOY, 2007)
Pulliainen, Erkki: Koiran käyttäytyminen (Ochre Chronicles, 2009)

Eläinlääkäri Kirsi Kentalan artikkeli koiran kiima-ajasta Länsirannikon Eläinklinikan sivuilla: http://www.lansirannikonelainklinikka.net/html/kiima.PDF

Tietoa koiran valeraskaudesta koirahoitola Koiralinnan blogissa: http://koiralinna.blogit.fi/valeraskaus/