Otsikko
Teen tutkielmaa ja haluiasin tietää lähteitä. Aiheena olisi suomalaisten neuvostovastaiset aatteet Urho Kekkosen aikakautena. Teos josta teen tutkielmaa on…

Kysytty

Teen tutkielmaa ja haluiasin tietää lähteitä. Aiheena olisi suomalaisten neuvostovastaiset aatteet Urho Kekkosen aikakautena. Teos josta teen tutkielmaa on Jari Tervon Myyrä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aihetta kannattaa ehkä lähestyä Neuvostovastaisten ajattelijoiden ja kirjoittajien tekstien kautta. 1960- ja 1970-luvuilla Neuvostoliittoa ja Urho Kekkosen politiikkaa kritisoivat esimerkiksi Tuure Junnila, Kauko Kare, Ahti M. Salonen ja Aarno Laitinen mm. seuraavissa teoksissa:

- Tuure Junnila: "Jäädytetty demokratia"
- Tuure Junnila: "Toisinajatteleva Kekkosen tasavallassa"
- Kauko Kare: "Tähän on tultu, Ahti M. Salonen : raportti presidentinvaihdoksen välttämättömyydestä vakava- ja leikkimielisille äänestäjille"
- Ahti M. Salonen: "Kylmällä linjalla : Suomen ja suomettumisen historian ja tosiasioiden erittelyä"
- Aarno Laitinen: "Kremlin kellokkaat"
- Lauantaiseura: "Tamminiemen pesänjakajat"

Kauko Kareen kustannusyhtiö Alea-kirja julkaisi 1970- ja 1980-luvuilla useita kiistanalaisia kirjoja. Esimerkiksi Alean kustantaman Nootti-lehden parhaista kirjoituksista kootut "Terveen järjen puolesta 1" ja "Terveen järjen puolesta 2" saattavat olla hyödyllisiä.

Lisäksi kannattaa tutustua 1970-luvulla mm. Suomen Kuvalehteen kirjoittaneen pakinoitsija Simpan (Simo Juntunen) Kekkos- ja Neuvostokriittiisiin juttuihin.
Myös viime vuosina ilmestyneet lukuisat suomettumista ja Kekkosta käsitelleet kirjat voivat olla hyödyllisiä aiheesi kannalta.