Ketkä henkilöt osallistuivat Suomen kuninkaanvaaliin?

Kysytty

Ketkä henkilöt osallistuivat Suomen kuninkaanvaaliin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen eduskunta valitsi 9. lokakuuta 1918 Suomen kuninkaaksi Hessenin prinsi Friedrich Karl Ludwig Konstantin von Hessen-Kasselin. Vuoden 1918 sisällissodan jälkeen eduskunta oli vajaalukuinen. Punaisten tappion takia eduskunnassa ei ollut vasemmiston edustajia ja tynkäeduskunnassa oli enimmillään 111 kansanedustajaa. Vesa Vareksen Kuninkaan tekijät – suomalainen monarkia 1917-1919, myytti ja todellisuus –teoksen mukaan ”Friedrich Karlin valitsemisen esittäjäksi oli valittu vanhasuomalainen talonpoika J. E. Antila ja kannattajaksi ruotsalainen aristokraatti Wrede. Valinta ja sen sisältämä symboliikka oli tarkkaan harkittu: talonpoikainen suomalainen kansa esitti kuninkaan valintaa, ja suomenruotsalainen ylimystö yhtyi siihen – kansallisen yksimielisyyden vertauskuva, joka oli kuitenkin käytännössä vain kulissi. Puhemies Ingman sai kuitenkin todeta, että ehdotusta ei ollut vastustettu – tasavaltalaiset olivat nimittäin ilmoittaneet, etteivät ottaisi osaa vaaliin millään tavalla – hän katsoi eduskunnan hyväksyneen sen. Ingmanin ja pöytäkirjan mukaan ”useimmat” nousivat, ja Ingman luki eduskunnan päätöksen. Tasavaltalaiset eivät olleet osallistuneet vaaliin, mutta kuningas oli valittu (s. 258).

Luetteloa vaaliin osallistuneista monarkisteista ei löytynyt. Eduskunnan kirjastosta kerrottiin, että asiaa voidaan selvittää. Eduskunnan kirjaston yhteystiedot saat täältä:
http://lib.eduskunta.fi/Resource.phx/kirjasto/yhteystiedot.htx