Tietäisitkö mitä ennen vanhaan rengeillä oli aitoissaan sisustuksena? Siis rengit nukkuivat aitoissa mutta mitä heillä oli esim.seinillä vai oliko heillä vain…

Kysytty

Tietäisitkö mitä ennen vanhaan rengeillä oli aitoissaan sisustuksena?
Siis rengit nukkuivat aitoissa mutta mitä heillä oli esim.seinillä
vai oliko heillä vain sängyt?Kai heillä jotain oli?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alfred Kolehmaisen Suomalainen aitta -teoksessa on kuvailtu erityyppisiä aittoja ja sivulta 37 löytyy piirros aitan sisustuksesta. Albert Hämäläisen Keski-Suomen kansanrakennukset -kirjasssa puhutaan aittojen käyttötavoista (esim. s. 176). Toivo Vuorelan Suomalainen kansankulttuuri sisältää jaksot asuinrakennuksista ja kodin sisustuksesta. Kansanomaista sisustuskulttuuria käsittelevät myös esim. Merja Isotalon Ryijy ja renessanssituoli (jossa on hyvä kirjallisuusluettelo), Timo Niirasen Miten ennen asuttiin ja Sirkka-Liisan Rannan Tupa.