Teen Ammattikorkeassa lopputyötä käytettävyydestä, etenkin siitä näkökulmasta miten verkkosivujen käytettävyyden käsite on ymmärretty toisaalta yritysjohdossa…

Kysytty

Hei,

teen Ammattikorkeassa lopputyötä käytettävyydestä, etenkin siitä näkökulmasta miten verkkosivujen käytettävyyden käsite on ymmärretty toisaalta yritysjohdossa ja toisaalta ihan tavallisten käyttäjien keskuudessa. Pohdin työssäni, kohtaavatko nämä käsitykset mitenkään, ja onko yritysten johtajilla, siis niillä joiden päätökset ohjaavat verkkosivujen syntyä, todella oikeaa tietoa aiheesta.

Mahtaisiko tällaisesta löytyä mitään kirjallisuutta tai tutkimuksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tutkimusaihettasi sivuavia kirjoja voisivat olla ainakin seuraavat:

Chandler, Kreta: Customer-centered design : a new approach to Web usability Prentice Hall , cop. 2003

Parkkinen, Jarmo: Hyvään verkkopalveluun! Inforviestintä , 2002 (Tammer-paino)

Aihepiiristä löytyy myös opinnäytetöitä ja tutkimuksia, joista kannattaa tutkia myös lähdeluettelot. Tässä joitakin mahdollisesti hyödyllisiä:

Toivonen, Jukka Nimeke: Käytettävyyssuunnittelun vieminen yritykseen case-projektin kautta, 2004 Opinnäyte: Pro gradu -työ : Oulun yliopisto , tietojenkäsittelytieteiden laitos

Törmänen, Minna: Käytettävyyden osaaminen pk-yrityksissä, 2004 Opinnäyte: Diplomityö : Oulun yliopisto , prosessi- ja ympäristötekniikan osasto

Vilpola, Inka: Applying user-centred design in ERP implementation requirements analysis, Väitöskirja: Tampereen teknillinen yliopisto, 2008