Helmet alueella Espoo ja Vantaa kelluttavat kokoelmiansa. Onko heillä myös yhteinen hankintapolitiikka ja budjetti?

Kysytty

Helmet alueella Espoo ja Vantaa kelluttavat kokoelmiansa. Onko heillä myös yhteinen hankintapolitiikka ja budjetti? Vai hankkiiko molemmat kunnat omat kokoelmansa, jotka kelluvat yhteisesti eli yhteinen kokoelma? Minua myös kiinnostaa, miten Kellutus vaikuttaa hankintaan vai vaikuttaako mitenkään?

Vastaus

Vastattu

Espoolla ja Vantaalla on kummallakin oma budjettinsa. Kaupungeilla täytyy olla. https://vm.fi/kuntien-ja-kuntayhtymien-talousarviot-ja-taloussuunnitelmat

Kumpikin kirjasto hankkii silti yhteistä kokoelmaa koko Helmet-kimpan kanssa. Helsinki  ja Kauniainen ovat kimpassa mukana ja hyötyvät Helmetin yhteisestä kokoelmasta.

Kirjasto kimppaan kuuluminen ja etenkin kirjojen kelluminen on helpottanut hankintaa. Kirjoja (tai muuta aineistoa) ei tarvitse hankkia useita kappaleita joka paikkaan, vaan voidaan hankkia useampia nimekkeitä pienempiä kappalemääriä.

Jotkut suositut teokset aiheuttavat hetkittäin ongelmia. Valitsijat monesti jo arvaavat ennalta yleisön suosikit ja hankkivat niitä runsaammin joka kaupunkiin. Silti varausjonot joskus pääsevät paisumaan. Lisäkappaleita tietenkin tilataan mahdollisuuksien mukaan, mutta aina teosten painos ei riitä lisähankintoihin.

Lisätietoa aineiston kellutuksesta, hankinnasta ja valinnasta kannattaa kysyä Espoon ja Vantaan aineistopäälliköiltä.

Espoo: Miika Miettunen, Espoon kaupunginkirjasto/Aineistopäällikkö, puh. 043 825 3747, miika.miettunen@espoo.fi

Vantaa: Anna-Mari Rantala, Vantaan kaupunginkirjasto/Hankinta- ja luettelointiosaston johtava informaatikko, puh. 09 8392 2818, anna-mari.rantala@vantaa.fi

Hieman tutkimustietoakin jo löytyy Aino Tapion opinnäytetyö Turun yliopistossa valmistui 2017 https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/133307/Tapio_Aino.pdf