Tarvitsisin työsuojeluvaltuutetun ominaisuudessa lain (vast.) sähköpostisalaisuudesta. Kuinka helposti työnantaja pääsee lukemaan työntekijänsä sähköpostia.

Kysytty

Tarvitsisin työsuojeluvaltuutetun ominaisuudessa lain (vast.) sähköpostisalaisuudesta. Kuinka helposti työnantaja pääsee lukemaan työntekijänsä sähköpostia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on laki Yksityisyyden suojasta työelämässä ns. Työelämän tietosuojalaki (SäädK 759/2004).

Voit hakea lain valtion säädöstietopankista www.finlex.fi

Parasta olisi kuitenkin mennä eduskunnan palvelimelle www.eduskunta.fi , valita pääsivulta asiat ja asiakirjat, sieltä asioiden käsittelyvaiheet, jolloin avautuu lomake valtiopäiväasioiden hakua varten. Kun kirjoitat lomakkeen "asian tunnus" kohtaan: he 162/2003 ja painat suorita haku painiketta, saat eteesi asian käsittelytiedot. Vasemmalta freimiltä löydät kokotekstinä hallituksen esityksen ja valiokuntien mietinnöt ja lausunnot. Oikean freimin lopussa on linkki säädöskokoelmaan, eli itse lakiin.

Asiaan perehtyessäsi on hyvä huomata ettei laki mennyt sähköpostienkaan osalta läpi hallituksen esittämässä muodossa, vaan eduskunta muutti lain sisältöä. Valiokuntien mietinnöillä on siis suurta merkitystä lain tulkinnassa.

Aiheesta löytyy myös kirjallisuutta:
Helopuro ym., Sähköisen viestinnän tietosuoja
Korhonen ym., Työelämän uusi tietosuoja
Nyblin, Työelämän sähköposti (uudempi painos)