Sain sähköpostia yleisöpäätteltänne. Onko mahdollista selvittää päätteen käyttäjän yhteystietoja ko. ajankohtana? ts. pidättekö kirjaa koneita käyttäneistä…

Kysytty

Sain sähköpostia yleisöpäätteltänne. Onko mahdollista selvittää päätteen käyttäjän yhteystietoja ko. ajankohtana? ts. pidättekö kirjaa koneita käyttäneistä henkilöistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Verho-työasemien käyttäjät ovat periaatteessa jäljitettävissä, mutta asiakkaiden yksityisyyden suojan takia se tehdään vain poikkeustapauksissa (rikosepäily tms.). Alkuperäinen viesti "header"-tietoineen pitää tällöin lähettää kirjaston tietotekniikkayksikköön.

Käyttäjistä voidaan saada selville ainoastaan se, mitä ohjelmia (esimerkiksi Word tai Netscape) he ovat käyttäneet, työtiedostot eivät säily työasemilla. Kirjasto voi käyttää tietoja laatiakseen yhteenvetoja työasemien käytöstä.