Tuleeko kirjaston tietokantaan tai muuhun vastaavaan tiedostoon jotain merkintää jos lainaan ns. poliittisesti vaarallisia kirjoja? Huhun mukaan tulee, mutta…

Kysytty

Tuleeko kirjaston tietokantaan tai muuhun vastaavaan tiedostoon jotain merkintää jos lainaan ns. poliittisesti vaarallisia kirjoja? Huhun mukaan tulee, mutta ajattelin tarkistaa asian.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjaston tietokantaan ei kerry tietoa yksittäisen ihmisen lainoista. Kun kirjat on palautettu ja mahdolliset myöhästymismaksut maksettu kaikki tiedot poistuvat asiakkaan kirjanpidosta. Tietokantaan kertyy yleisiä tilastotietoja eri aineistoryhmien lainauskerroista. Mitään aineiston osaa ei ole merkitty "poliittisesti vaaralliseksi". 1940- ja 50-luvuilla kirjasto joutui siirtämään osan aineistosta pois ulottuvilta Neuvostoliiton valvontakomission vaatimuksesta. Kirjat palautettiin saataville jo 50-luvun lopussa eikä niiden lainaajista ole tietoja. Kuulemanne huhu lienee lähtöisin tästä tapahtumasta. Lainaajakunnasta kertyy tietokantaamme kolme tilastotietoa: syntymävuosi, sukupuoli ja äidinkieli--siis ei mitään yksilötietoja.