Miksi yleisissä kirjastoissa asiakasta velvoitetaan näyttämään kirjastokortti?

Kysytty

Hei, sinä mahtava oraakkeli!

Miksi yleisissä kirjastoissa asiakasta velvoitetaan näyttämään kirjastokortti? Voiko asiakas toistuvasti lainata kuvallista henkilökorttia näyttämällä? Millainen on EU:n linjaus varsinkin tietosuojaa ajatellen? Mitä riskejä tällä käytännöllä yritetään ehkäistä?

Kiitos mahtavasta "Kysy kirjastonhoitajalta" -palvelusta!

Vastaus

Vastattu

Suoranaisia oraakkeleja emme sentään ole vaan pyrimme perustamaan vastaukset lähteiden antamaan tietoon. Ja varmaan olemme erehtyväisiä siinä missä oraakkelitkin.

Kirjastokortissa on kirjastokortin numero, joka yhdistää kortin asiakkaan tietoihin. Sen kautta kirjastojärjestelmä pystyy ohjaamaan lainat oikealle kortille. Jos kirjastokortti katoaa, kortti ja sitä kautta myös numero voidaan vaihtaa, jolloin vanhalla kortilla ei voi enää lainata. Henkilötunnus taas on pysyvä, eikä sitä juuri vaihdeta kuin erittäin poikkeuksellisissa tapauksissa.

Henkilötunnus on yksilöivä tunniste, ja sillä voidaan yhdistää kirjastojärjestelmässä olevat asiakastiedot tiettyyn henkilöön. Joissakin kirjastoissa on aikaisemmin käytetty henkilötunnusta lainausautomaateissa tunnisteena, mutta henkilötunnus voi helposti joutua vääriin käsiin, eikä automaatilla kukaan voi henkilöllisyystodistuksen kuvasta tarkistaa, onko korttia käyttävä sen oikea omistaja. Henkilötunnusta ei muutenkaan ole tarkoitettu henkilön tunnistamiseen, kuten tietosuojavaltuutetun vastauksessa osoitteessa https://tietosuoja.fi/usein-kysyttya-henkilotunnus kerrotaan.

EU:n tietosuoja-asetus liikkuu sen verran yleisellä tasolla, ettei se suoraan sano mitään kirjastosta vaan määrittää laajemmin henkilötietojen käsittelyn periaatteita. Itse asetus löytyy suomeksi osoitteesta https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/HTML/?uri=CELEX:32016R0679&from=FI.

Sen sijaan kansallinen tietosuojavaltuutettu on tulkinnut säädöksiä siten, ettei henkilötunnusta saa käyttää lainaajatunnuksena. Tietosuojavaltuutettu ei kuitenkaan sulje pois sitä, etteikö henkilöllisyyden osoittavaa todistusta voisi käyttää kirjastokortin sijasta lainaamiseen, mutta tosiaan pelkkä henkilötunnus ei siihen riitä. Asia voidaan kuitenkin määritellä kirjaston käyttösäännöissä, eikä kirjastolla siten ole automaattisesti pakkoa hyväksyä henkilöllisyystodistusta lainaamiseen. Nämä tiedot käyvät ilmi osoitteesta https://www.avi.fi/documents/10191/11010826/Yleiset+kirjastot+ja+tietos… löytyvästä Avin esityksestä.

Kirjastoissa syynä siihen, ettei henkilöllisyystodistusta hyväksytä lainaamiseen tai sitä pidetään poikkeuksellisena lainaustapana, saattaa hyvinkin olla se, ettei henkilöllisyystodistusta voi käyttää lainausautomaatilla edellä mainituista syistä. Silloin lainaaminen ei onnistuisi, kun kirjastossa ei ole henkilökuntaa palvelemassa ns. omatoimiaikana. Koska henkilöllisyystodistuksella täytyisi lainata asiakaspalvelussa, se toisi lisää työtä henkilökunnalle automaattien käyttöön verrattuna. Ainakin Helmet-kirjastojärjestelmässä henkilöllisyystodistus vaatii myös henkilökunnalta hiukan ylimääräisiä toimia kirjastokortilla lainaamiseen verrattuna.

Kirjastojen käytännöt henkilöllisyystodistuksella lainaamiseen voivat vaihdella kirjastoittain. Jos haluat tietoa nimenomaan jonkin tietyn kirjaston linjasta, suosittelen kysymään asiaa suoraan siitä kirjastosta.

Kiitokset vielä palvelumme kehuista. Koetamme pitää jatkaa samaan malliin! :)