Otsikko
Tarvitsisin tietoa Frans ja Tomas Nimien merkityksesta.

Kysytty

Hei, tarvitsisin tietoa Frans ja Tomas Nimien merkityksesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Frans ja Tomas ovat molemmat Suomessa esiintyviä miesten nimiä.

Frans-nimen kantamuoto on "ranskalaista" tarkoittava Franciscus. Franciscus Assisialainen oli 1200-luvulla vaikuttanut pyhimys. Hän syntyi Italiassa varakkaan kangaskauppiaan pojaksi. Isä vieraili liikematkoillaan usein Ranskassa kuten silloin, kun Franciscus syntyi. Vaikka äiti nimesi poikansa Giovanniksi, alkoi Ranskaa sympatisoinut isä käyttää lapsestaan nimeä Franciscus. Myöhemmin elämässään Franciscus luopui kaikesta omaisuudestaan ja alkoi elää askeesissa apostolisen köyhyyden sanoman innoittamana. Franciscuksen seuraajat muodostivat fransiskaanisen veljeskunnan. Franciscus ja nimen muut muodot kuten Francis, Franz ja Francisco yleistyivät Euroopassa keskiajan kuluessa juuri pyhimyksen vaikutuksesta. Nimi Frans kuului suomalaiseen almanakkaan vuosina 1705-1928, minkä jälkeen se siirtyi ruotsinkieliseen kalenteriin. Frans nimi oli hyvin suosittu Suomessa 1800-1900-lukujen taitteessa, minkä jälkeen suosio on ollut vähäisempää. Esimerkiksi vuosina 2010-2015 nimen Frans sai yhteensä 813 poikaa. Fransin nimipäivä on 4. lokakuuta.

Tomas on ruotsalainen vastine suomen kielen nimelle Tuomas ja englannin kielen nimelle Thomas. Nimi polveutuu armenian kielen kaksosta tarkoittavasta sanasta Thoma. Tomaksen rinnakkaismuoto on Toomas, joka on edellistä harvinaisempi. Tomas on ollut ruotsinkielisessä almanakassamme vuodesta 1908 saakka. Vaikka nimen suosio on kasvanut 2000-luvulla, on se yhä harvinainen. Vuosina 2010-2015 nimen Tomas sai yhteensä 434 poikaa. Nimeä esiintyy myös suomenkielisillä pojilla. Tomaksen nimipäivä on 21. joulukuuta.

Lähteet:
Saarikalle, Anne et al.: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön. Gummerus, Helsinki 2007. (978-951-20-7143-2)
Teinonen, Seppo A.: Johdanto. Teoksessa Assisialainen, Fransiskus: Kutsu köyhyyteen: kootut kirjoitukset. Kirjapaja, Helsinki 2005. (951-607-165-1)
Väestörekisterikeskus.fi: Nimipalvelu - Etunimihaku