Tarvitsisin kirjoja, (mahdollisimman uusia) joissa kerrotaan kirjastonkäytön opetuksesta lapsille. Opinnäyte / päättötyötkin käyvät. Kiitos.

Kysytty

Hei! Tarvitsisin kirjoja, (mahdollisimman uusia) joissa kerrotaan kirjastonkäytön opetuksesta lapsille. Opinnäyte / päättötyötkin käyvät. Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastonkäytön ja tiedonhaun opetuksesta kirjastoissa löydät parhaiten tietoa kirjastojen lastenosastojen sivuilta.
Kirjastot.fi palveluun on kerätty lastenosastojen kotisivuja: sivuston loppuun on koottu erityisesti tiedonhakuun ja kirjastonkäytön opetukseen keskittyviä "kursseja".
< http://www.kirjastot.fi/page.asp?_item_id=397 >

Kirjallisuutta pääkaupunkiseudun kirjastojen kokoelmista; http://www.helmet.fi .
Kipinöitä oppimiseen : kirjasto oppimisen tukena, Ammattikasvatushallinnon koulutuskeskus, 1996
Kirjasto koulussa : opas uuteen koulu- ja oppilaitoskirjastoon, BTJ Kirjastopalvelu, 1999.
Koulu kirjastossa : kirjasto oppimisympäristönä, BTJ Kirjastopalvelu, 2000.
Luku- ja tiedonhallintataidot 2000+ , koulun ja kirjaston yhteinen haaste, : 4.5.1999 pidetyn valtakunnallisen seminaarin puheenvuoroja, Suomen kuntaliitto, 1999.
Voiko käärme kompastua? : opettajan tiedonhallintataitojen opas, BTJ Kirjastopalvelu, 2003.

Kirjavinkkauksesta, joka on nykyisin oleellinen osa kirjastonkäytön opetusta, löytyy seuraavia teoksia:
Mäkelä, Marja-Leena, Kirjavinkkarikirja, BTJ Kirjastopalvelu, 2003.
Kirjaseikkailu : lasten- ja nuortenkirjallisuuden opas, Tammi, 2001.

Muut kirjastot, joiden aineistoa voi tilata myös Helsingin kaupunginkirjaston kaukopalvelun kautta:
http://www.lib.hel.fi/kaukopal/pyynto.htm
Helin, Saija, Koulu ja kirjasto yhteistyössä : luokanopettajien ja kirjastonhoitajien näkemyksiä ja kokemuksia koulun ja yleisen kirjaston välisestä yhteistyöstä. Hämeenlinna, 2003. ( Tampereen yliopiston kirjasto)
Kangas, Raija, Mediateekki - koulun ja kirjaston kehittyvä yhteistyö, Tampere, 1999. ( Tampereen yliopiston kirjasto)
Kirjastossa voit myös käyttää LINDAA -yliopistokirjastojen yhteisluetteloa, josta voit etsiä lisää aineistoa.