Tarvitsisimme opinnäytetyöhömme määritelmän 'torille'. Tietosanakirjat pyytävät aina katsomaan kohtaa 'kaupunkisuunnittelu', josta ei kuitenkaan löydy…

Kysytty

Hei,

tarvitsisimme opinnäytetyöhömme määritelmän 'torille'. Tietosanakirjat pyytävät aina katsomaan kohtaa 'kaupunkisuunnittelu', josta ei kuitenkaan löydy vastausta. Wikipedia tietäisi, mutta sitä ei saa käyttää.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Määritelmiä löytyy erilaisten tieto- ja sanakirjojen (huomatkaa myös erikieliset ja etymologiset sanakirjat)lisäksi aiemmin tehdyistä tutkimuksista, tieteellisistä artikkeleista, aiheeseen liittyvistä kirjoista jne. Vastatkaa seuraaviin kysymyksiin: Miten muut ovat tämän käsitteen määritelleet? Eikö Wikipedian tarjoama määritelmä täytä tieteelliselle määritelmälle asetettuja ehtoja? Mitä tarkoitamme ja mitä nimenomaan emme tarkoita tällä tietyllä käsitteellä tässä tutkimuksessa?

Tutkimuksen keskeiset käsitteet tulee yleensä määritellä usealla tavalla. Yksi määritelmä/käsite tuskin riittää. Käytettäviä määritelmiä on myös useanlaisia. Menetelmäoppaista(esim. "Tutkimus ja sen raportointi") löydät luetteloita erilaisista määritelmätyyppeistä.

On tärkeätä huomata, että käsitteiden määrittely ei ole mitään näppärää sormiharjoittelua, vaan huolimattomasti määritelty käsite johdattaa tutkijan harhaan. Määritelmä rajaa tutkittavan ongelman eli sanoo sen, minkä tutkija voi tehdä ja mitä johtopäätöksiä tuloksista voi vetää. Tutkimuksen reliabiliteetti ja validiteetti ei voi olla hyvä, jos keskeisten käsitteiden määrittelyissä on puutteita.