Teen opinnäytetyötä kainuulaisista opiskelijoista joita on noin 3000-5000 kappaletta. Kuinka suuri otoskoko pitää olla että se on tarpeeksi pätevä? Kuinka…

Kysytty

Teen opinnäytetyötä kainuulaisista opiskelijoista joita on noin 3000-5000 kappaletta. Kuinka suuri otoskoko pitää olla että se on tarpeeksi pätevä? Kuinka monta kyselyä pitää lähettää että otoskoko saavutetaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Esimerkiksi Tarja Heikkilän teoksessa "Tilastollinen otos" (Edita 2008)
otannasta sanotaan, että sen tulee olla "edustava pienoiskuva perusjoukosta".

Otannasta on esimerkki, jossa 4000 henkilön suuruisesta perusjoukosta tehdään 200 yksilön otos, eli joka 20. otetaan mukaan tutkimukseen (s. 35).

Otokselle asetetaan myös muita vaatimuksia kuin lukumäärä, esim. s 41 kirjassa todetaan
"Edustavan otoksen saaminen edellyttää myös, että
- otosyksiköt on valittu arpoen eikä harkiten
- jokaisen otokseen valitun on kuuluttava tutkittavaan perusjoukkoon
- jokaisella perusjoukon yksilöllä on mahdollisuus päästä otokseen".

Ennen tutkimuksen tekemistä kannattaa tutustua tähän tai johonkin muuhun tilastollisista menetelmistä kertovaan teokseen, niin saa käsityksen mitä kaikkea tutkimuksessa tulee ottaa huomioon.

Yllä mainittu teos löytyy Kajaanin kaupunginkirjaston kokoelmista.

Netistä löytyy jotain oppimateriaalia, esim.
http://www.edu.fi/oppimateriaalit/tilastomatikka/luok_1.html