Tarvitseeko kirjastojen maksaa satutunneillaan esitetyistä ja muuten käytetyistä teksteistä tekijänoikeuskorvauksia?

Kysytty

Tarvitseeko kirjastojen maksaa satutunneillaan esitetyistä ja muuten käytetyistä teksteistä tekijänoikeuskorvauksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Heti aluksi täytyy varoittaa, että me vastaajat emme ole laintulkinnan ammattilaisia, joten vastaus on laadittu vain maallikkotietämyksen perusteella. Vastausta ei kannatta pitää luotettavana laintulkintana. Varmempaa tietoa saat laintulkinnan ammattilaisilta.

Kirjan lukeminen ääneen satutunnilla tai muussa julkisessa tilanteessa vaatii nähdäkseni luvan tekijältä tai tekijöiltä. Tekijänoikeuslain 21 § säätää sallituksi esittämisen jumalanpalveluksen tai opetuksen yhteydessä. Ilman lupaa teoksen esittäminen on sallittua myös sellaisessa tilaisuudessa, ”jossa teosten esittäminen ei ole pääasia ja johon pääsy on maksuton sekä jota muutoinkaan ei järjestetä ansiotarkoituksessa”. Satutunti voisi muuten täyttää jälkimmäisen poikkeustapauksen edellytykset, mutta lukeminen lienee kuitenkin satutunnin pääasia.

Edellä mainittu koskee tekijänoikeuslain suojaamia teoksia. Teoksia, joiden kaikkien tekijöiden kuolemasta on kulunut 70 vuotta, ovat puolestaan vapaita, ja niitä voi esittää satutunnilla lupaa kysymättä. Monet vanhat kansansadut ovat esimerkiksi sellaisia. Kannattaa kuitenkin huomata, että jos joku on kääntänyt sadun tai tehnyt uuden version vanhasta sadusta, tällaisella henkilöllä on satuun tekijänoikeus, jolloin häneltä pitäisi saada lupa sen esittämiseen.

Kirjaston pitäisi siis lain kirjaimen mukaan neuvotella satujen lukemisesta tekijän tai tekijöiden kanssa, jos tekijänoikeus on vielä voimassa. Sinänsä ei liene mitään estettä, etteikö kirjailija voisi antaa lupaa teoksensa lukemiseen satutunnilla aivan ilmaiseksi. Toisaalta epäilen kyllä, etteivät kaikki kirjastot ole lupia pyytäneet satutuntien kirjoja varten. Luvaton esittämisestä ei seuraa rangaistuksia, ellei oikeuksien omistaja ryhdy niitä oikeudessa peräämään. Luultavasti monet kirjailijat ovat vain tyytyväisiä, jos heidän kirjojaan luetaan lapsille, eivätkä olisi halukkaita vetämään kirjastoa oikeuteen, vaikka kuulisivatkin teoksiaan luetun luvatta. Tältä kannalta asiaa pohtii myös Heikki Poroila osoitteessa http://www.kirjastot.fi/fi-fi/foorumit/thread.aspx?threadId=23095541-fd…, mutta henkilökohtaisesti en toki millään muotoa kannusta luvattomaan esitykseen.

Tekijänoikeuslaki löytyy kokonaisuudessaan Finlex-tietokannasta osoitteesta http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404. Jos tekijänoikeus kiinnostaa laajemmin, voin suositella Pirkko-Liisa Haarmannin teosta ”Tekijänoikeus ja lähioikeudet” (3. uudistettu painos; Talentum, 2005). Erityisesti kirjaston tekijänoikeuskysymyksiä käsittelee Heikki Poroila teoksessaan ”Tekijänoikeus ja kirjastot tietoverkkojen maailmassa” (BTJ Kirjastopalvelu, 2006).