Tänään oli nimen Nyyrikki nimipäivä. Sivujenne mukaan nimi valitaan nimipäiväkalenteriin, jo sitä on aikojen saatossa annettu yli 500 kpl…

Kysytty

Tänään oli nimen Nyyrikki nimipäivä. Sivujenne mukaan nimi valitaan nimipäiväkalenteriin, jo sitä on aikojen saatossa annettu yli 500 kpl. Väestörekisterikeskuksen mukaan kyseistä nimeä on annettu alle 247. Miksi siis kyseinen nimi on almanakassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yliopiston almanakkatoimiston sivuilla kerrotaan, että vuoden 2010 nimipäiväuudistuksesta lähtien rajana on pidetty 500 nimen saanutta uudestusta edeltäneen 50 vuoden aikana. Nimen yleisyys ei kuitenkaan ole ainoa kriteeri.

Nyyrikki-nimi on ollut almanakassa vuodesta 1929. Sen alkuperä on vanhoissa kansanrunoissa. Kalevalassa Nyyrikki on metsänhaltijan nimi, Mikael Agricolan Psalttarissa (1551) karjalainen metsästyksen jumala. Kalevalaisten ja muiden suomalaisten nimien yleistyminen liittyi 1800-luvun suomalaisuusaatteeseen. Almanakassa pidettyjä, harvinaiseksi käyneitä kalevalaisia nimiä ovat myös mm. Mielikki, Kylli, Ahto ja Ilmatar.

Asiassa voi kääntyä myös Almanakkatoimiston puoleen. Yhteydenottolomake löytyy osoitteesta https://almanakka.helsinki.fi/fi/tietoa-meistae/yhteydenottolomake.html.

Lähteet:

Saarikalle, Anne: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön (Gummerus, 2007)

Yliopiston almanakkatoimiston sivut: https://almanakka.helsinki.fi/fi/usein-kysyttya-faq.html

Saarelma, Minna: "Kalevalan nimet suomalaisessa nimipäiväkalenterissa" Yliopiston nimipäiväalmanakka 2010 (https://almanakka.helsinki.fi/images/nimipaivat/nimiallakat/NimAll2010…)