Tämä Knut Hamsunin runo, josta minulla on vain englanninkielinen versio ja olen ulkomailla, joten en nyt suomalaiseen kirjastoon pääse tutkimaan, on kuulemma…

Kysytty

Hei, tämä Knut Hamsunin runo, josta minulla on vain englanninkielinen versio ja olen ulkomailla, joten en nyt suomalaiseen kirjastoon pääse tutkimaan, on kuulemma Hamsunin kertomuksesta nimeltä Viktoria. (And love become the world's origin and the world's ruler,
yet littered its path is with flowers and blood, flowers and blood.)
Mitenköhän runo on suomeksi muotoiltu? Suomentaja on kuulemma Lauri Viljanen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsimäsi katkelma Knut Hamsunin teoksesta Viktoria (1928) kuuluu Lauri Viljasen suomennoksessa vuodelta 1952 näin:

"Rakkaudesta tuli maailman alku ja maailman valtias; mutta kaikki sen tiet ovat täynnä kukkia ja verta, kukkia ja verta."

https://archive.org/stream/in.ernet.dli.2015.97511/2015.97511.Victoria-…