Otsikko
Talvi- ja kesäaika vääntö on nyt loppunut Meksikossa. Eikö Suomessa ollut ihan äänestyskin tästä jokin vuosi sitten? Ja paljon puhetta. Mutta sitten asia…

Kysytty

Talvi- ja kesäaika vääntö on nyt loppunut Meksikossa. Eikö Suomessa ollut ihan äänestyskin tästä jokin vuosi sitten? Ja paljon puhetta. Mutta sitten asia katosi julkisuudesta kokonaan.

Vastaus

Vastattu

Suomessa kellonajan siirrosta luopumisen taustalla on kansalaisaloite, joka tuli eduskunnan käsittelyyn keväällä 2017. Seuraavana vuonna Suomi alkoi EU:ssa ajaa yhteisestä kesäaikajärjestelystä luopumista, ja syyskuussa 2018 Euroopan komissio antoi ehdotuksen niin kutsutun kesäaikadirektiivin kumoamisesta. Komission tavoitteena oli, että kellonajan siirrosta oltaisiin luovuttu jo vuonna 2019. Direktiiviehdotuksen käsittely eteni maaliskuussa 2019, kun Euroopan parlamentti äänesti kellonajan siirron lopettamisen puolesta. Parlamentin mietinnössä esitetään, että jäsenvaltiot siirtäisivät kelloja viimeisen kerran vuonna 2021, mutta koronatilanteen vuoksi asia on avoinna ja sen lisäksi useat maat toivoivat lisäselvityksiä. Vain muutamalla oli jo valmis kanta kellojen siirtelystä luopumiseen. Asian käsittely ei ole edennyt muissa jäsenmaissa kansallisen valmistelun osalta. – Meillä Suomessa odotetaan nyt Euroopan unionin hyväksyntää ehdotukselle: se on eduskunnan Liikenne- ja viestintävaliokunnan mukaan edellytyksenä sille, että Suomi voi päättää lopettaa kellojen siirtämisen ja valita sen jälkeen noudatettavan ajan.

Kellonajan siirrosta luopuminen /kesäaika, talviaika (valtioneuvosto.fi)

​Kesäaika pysyväksi ajaksi –kansalaisaloitteen seuraavat käsittelyvaiheet (eduskunta.fi)