Kenen aloitteesta, siis minkä maan tai yksittäisen ihmisen, tämä NYKYINEN kellonaikojen siirtely otettiin käyttöön? Olen selvittänyt taustoja wikipediasta,…

Kysytty

Kenen aloitteesta, siis minkä maan tai yksittäisen ihmisen, tämä NYKYINEN kellonaikojen siirtely otettiin käyttöön?
Olen selvittänyt taustoja wikipediasta, nyt haluan tietää tästä NYKYISESTÄ käytännöstä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Euroopassa 70-luvun lopulta näihin päiviin saakka käytössä olleen kesäajan taustalla on vuosikymmenen alun öljykriisi ja sen myötä huomattavasti kohonnut energian hinta. Kellonajan siirtäminen tunnilla eteenpäin vuoden lämpimämmän puoliskon ajaksi nähtiin hyväksi keinoksi pienentää energiankulutusta. Tästä oli saatu lupaava ennakkotapaus Yhdysvalloista, missä vuonna 1973 oli otettu käyttöön ympärivuotinen kesäaika; öljykriisin mentyä siirryttiin "normaalimpaan" puolen vuoden mittaiseen jaksoon.

Richard Nixonin ja Yhdysvaltain kongressin jäljessä eurooppalainen edelläkävijä kesäajan uuden tulemisen takana oli Giscard d'Estaingin Ranska. Keväällä 1975 d'Estaing julisti, että seuraavasta vuodesta alkaen Ranska siirtyisi kesäaikaan. Hän myös ehdotti, että kaikki EEC:n jäsenmaat yhdessä siirtyisivät noudattamaan tätä käytäntöä yhteisen aikataulun mukaisesti. 1970- ja 80-luvun taitteeseen tultaessa suurin osa Euroopan maista olikin ottanut kesäajan käyttöön; Suomi liittyi joukkoon vuonna 1981, lähes viimeisenä Euroopassa.

Jos siis mielii nykyisestä kesäajasta jotakuta syyttää tai kiittää, tarjoan palautteen kohteeksi Giscard d'Estaingia ja Ranskaa.

Lähteet:
Chris Pearce, The great daylight saving time controversy
David Prerau, Saving the daylight : why we put the clocks forward
History of daylight saving time in Europe (https://www.timeanddate.com/time/europe/daylight-saving-history.html)
Miksi siirrämme kelloa kesä- ja talviaikaan (https://eurooppatiedotus.fi/2011/03/22/miksi-siirramme-kelloa-kesa-ja-talviaikaan/)