Kirjastot esim 600 000 käyttäjän Helsingissä eivät edelleenkään ole auki esim lauantaisin ja etenkään sunnuntaisin, muutamaa pientä poikkeusta lukuunottamatta…

Kysytty

Kirjastot esim 600 000 käyttäjän Helsingissä eivät edelleenkään ole auki esim lauantaisin ja etenkään sunnuntaisin, muutamaa pientä poikkeusta lukuunottamatta. Varsinkin kesällä kun ihmisillä olisi kerrankin aikaa keskittyä lukemistoon sunnuntaisin - mistä tällainen ihmeellinen, kovin "suomalainen" perinne tulee ja miksi se jatkuu yhä 2013?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kesäviikonloppuisin miltei kaikki kirjastot ovat tosiaan kiinni.
Helsingissä kesälauantaisin on auki Rikhardinkadun kirjasto, Kirjasto 10 ja Itäkeskuksen kirjasto. Sunnuntaisin auki on vain Kirjasto 10.

Kesäaukiolot perustuvat niin resursseihin kuin myös kysyntään.
Suomessa suurin osa työntekijöistä haluaa viettää lomansa kesäaikaan. Henkilökuntaa on siis vähemmän ja siksi on mietittävä miten työvuorot järjestetään. Viikonlopun, etenkin sunnuntain työtunnit ovat myös työnantajalle kalliita. Toinen juttu on se, että kirjastopalvelujen kysyntä on ainakin perinteisesti hiljentynyt kesäaikaan. Miksi pitää kirjaston ovia auki, jos kansalaisia kutsuvat metsät, järvet, hiekkarannat, meri, festivaalit ja matkailu?

Mutta maailma muuttuu ja niin Suomikin. Emme liikukaan enää laumoina kaupungeista maalle ja maalta merelle. Eläminen ja oleminen saa uusia muotoja ja luo uusia perinteitä. Kesän palvelujen tarjontaa onkin arvioitava uudelleen. Ainakin Helsingissä seurataan kesäviikonloppujen kirjastonkäyttöä tarkkaan. Jos havaitaan selkeä muutostarve niin siihen reagoidaan.

Kysymykseen vastasi kirjastotoimen apulaisjohtaja