Otsikko
Minulla olisi monta englanninkielistä paranormaalista romanttista kirjasarjaa. Ottaako kirjasto vastaan tällaisia kirjoja?

Kysytty

Minulla olisi monta englanninkielistä paranormaalista romanttista kirjasarjaa ja yksittäisiä samaan genreen kuuluvia kirjoja tarjottavana. Ottaako kirjasto vastaan tällaisia kirjoja? Näitä on niin paljon ettei niitä voi viedä ilmaishyllyyn.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoille halutaan usein lahjoittaa kirjoja, mutta kirjastojen kokoelmiin voidaan ottaa tuollaisista kirjoista vain pieni osa. Yleisperiaatteena lahjoituksistakin kirjastot haluavat omiin lainattaviin kokoelmiinsa vain sellaisia kirjoja, joita ne voisivat muutenkin ostaa uusina hankintoina: kysyttyjä, moitteettoman hyväkuntoisia ja uudehkoja tai klassikkokirjoja, joista asiakkaat olisivat todennäköisesti kiinnostuneita. Lahjoitusten vieminen kokoelmaan vaatii työaikaa ja resursseja eikä kirjastolla ole varastotilaakaan isoille lahjoituserille. Kirjastot päättävät, otetaanko lahjoitetut kirjat kokoelmiin vai laitetaanko ne esimerkiksi kierrätyshyllyyn.

Monilla kirjastoilla on kierrätyshyllyjä, joihin asiakkaat voivat tuoda muille asiakkaille kirjoja, mutta koska kierrätyshyllyt eivät ole yleensä kovin isoja, niihinkin toivotaan lähinnä vain pieniä lahjoitusmääriä kerralla, ja uudehkoa, hyväkuntoista kirjallisuutta, joka oikeasti voisi kiinnostaa muitakin kirjastonkävijöitä.

Mainituista kirjoista voisi ottaa näytekirjan mukaan kirjastoon, ja kysyä siellä kirjastonhoitajan näkemystä siitä, oltaisiinko kirjastossa kiinnostuneita ko. kirjoista.