Suosittelisitteko ajankohtaista kaunokirjallista teosta venäläisestä politiikasta ja vallankäytöstä, mutta missä olisi myös huumoria.

Kysytty

Suosittelisitteko ajankohtaista kaunokirjallista teosta venäläisestä politiikasta ja vallankäytöstä, mutta missä olisi myös huumoria.

Vastaus

Vastattu

Aiheeseen voisivat sopia esimerkiksi seuraavat kirjat (linkin takaa löydät kirjan tarkemmat tiedot ja saatavuuden Helmet-verkkokirjastosta):

Vladimir Sorokin: Pyhän Venäjän palveluksessa : 2027. Like, 2008.

Viktor Pelevin: Viides maailmanvalta : yli-ihmisen tarina. Tammi, 2009.

Jukka Mallinen & Ville Hytönen (toim.): Putin tulee kylään : Venäjän politiikan hurjimmat vitsit. Savukeidas, 2015.

Michael Honig: The senility of Vladimir P. Atlantic Books, 2016.

Klassikkoteos:

Mihail Bulgakov: Saatana saapuu Moskovaan. WSOY, tarkistettu painos,2015. Ensimmäinen suomennettu painos ilmestyi 1969.

Tietokirjoja:

Anna-Lena Laurén: Samettidiktatuuri : vastarintaa ja myötäilijöitä nyky-Venäjällä. Teos & Förlaget, 2021.

Ilmari Susiluoto: Plan Putina : Punaiselta torilta Maidanin aukiolle. Auditorium, 2015.

Anna-Lena Laurén: "Hulluja nuo venäläiset" : tuokiokuvia Venäjältä. Teos : Söderström, 2009.

Lisää lukuvinkkejä löytyy esim.

Suomi-Venäjä-seuran sivuilta https://osastot.suomivenajaseura.fi/artikkelit/venalaisen-kirjallisuuden-lukupiiri-suosittelee/ (viitattu 1.3.2022)

Suomi-Venäjä-seuran kokoamasta venäläisen nykykirjallisuuden diginäyttelystä https://kirjallisuus.suomivenajaseura.fi/. Kyseisellä sivulla esitellään venäläisiä nykykirjailijoita ja heidän tuotantoaan. (viitattu 1.3.2022)

Ylen artikkelista, jossa listattuna Helsingin yliopiston venäläisen kirjallisuuden ja kulttuurin professori Tomi Huttusen vinkit venäläisestä nykykirjallisuudesta https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/10/24/miten-venajaa-voi-ymmartaa-nykykirjallisuus-auttaa-lue-ainakin-nama (viitattu 1.3.2022)