Otsikko
Suetoniuksen Rooman keisarin elämäkertoja on julkaistu myös suomeksi (WSOY). Keisari Neron elämäkerran luvun 31 alkupuolella kuvataan Neron pyörivää ruokasalia…

Kysytty

Suetoniuksen Rooman keisarin elämäkertoja on julkaistu myös suomeksi (WSOY). Keisari Neron elämäkerran luvun 31 alkupuolella kuvataan Neron pyörivää ruokasalia. Löysin kohdan netistä englanniksi, mutta tarvitsisin siihen suomennoksen: "There were dining-rooms with fretted ceils of ivory, whose panels could turn and shower down flowers and were fitted with pipes for sprinkling the guests with perfumes. The main banquet hall was circular and constantly revolved day and night, like the heavens.93"

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseinen kohta kuuluu J. A. Hollon suomentamana seuraavasti:

"Ruokasalien katot oli tehty norsunluulaatoista, jotka voitiin avata, kun haluttiin sirottaa vieraille kukkia ja pirskottaa heidän päälleen hajuvesiä. Iso ruokasali oli pyöreä, ja sen katto kääntyi lakkaamatta yötä päivää niin kuin tähtitaivas." (s. 312)

Suetonius, Rooman keisarien elämäkertoja. WSOY, 1960