Etsin romaaneja tai elämänkertoja pakolaisuudesta, turvapaikanhakemisesta ja siirtolaisuudesta viimeisten viiden vuoden ajalta. Mitä on Suomessa ja muualla…

Kysytty

Etsin romaaneja tai elämänkertoja pakolaisuudesta, turvapaikanhakemisesta ja siirtolaisuudesta viimeisten viiden vuoden ajalta. Mitä on Suomessa ja muualla aiheesta kirjoitettu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä tuoretta suomenkielistä kirjallisuutta aiheesta.

Kaunokirjallisuutta:
Bulling, Paula. Aamuvirkkujen maassa (Suomen sarjakuvaseura, 2015) (sarjakuvaromaani)
Cleave, Chris. Little Been tarina (Gummerus, 2011)
Geda, Fabio. Krokotiilimeri (Otava, 2012)
Salminen, Esa & Warsamen, Saeed. Mohammed, suomalainen (Johnny Kniga, 2012)
Šiškin, Mihail. Neidonhius (WSOY, 2015)
Statovci, Pajtim. Kissani Jugoslavia (Otava, 2014)
Syvälä, Maria. Tulit sitten Suomeen, Basir : irakilais-suomalainen sielunmessu (Palladium Kirjat, 2015) (runoteos)

Muistelmia, elämäkertoja, haastatteluja:
Amelie, Maria. Luvaton norjalainen (Into, 2011)
Kekäläinen, Annu. Leiri : tarinoita ihmisistä jotka haluavat kotiin (WSOY, 2010)
Khosravi, Shahram. "Laiton" matkaaja : paperittomuus ja rajojen valta (Gaudeamus, 2013)
Mubarak, Yusuf M.. Suomen somalit (Into, 2015)
Salmi, Maija. Paholaisen juna : matkalla kohti amerikkalaista unelmaa (Atena, 2015)
Suoranta, Juha. Vastaanottokeskus (Into, 2011)
Talvi, Silja J.A.. Uudet juuret Suomessa (Monikulttuurikeskus Saaga, 2014)