Löytyykö helppolukuisia kirjasarjoja Katajamäkisarjan tyyppisiä? Mitä elämänkertoja voisit suositella mielellään naisten elämäkertoja?

Kysytty

Löytyykö helppolukuisia kirjasarjoja, Katajamäki-sarjan tyyppisiä? Mitä elämänkertoja voisit suositella, mielellään naisten elämäkertoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä joitakin lukuvinkkeja.

Romaanisarjoja:

Bradley, Alan: Piiraan maku makea
1950-luvun Englantiin sijoittuvan viihdyttävän ja kepeän dekkarisarjan avausosa. Salapoliisina sarjassa toimii melko epätavallinen sankaritar, älykäs ja nenäkäs 11-vuotias Flavia de Luce. Vanhassa sukukartanossa asuvan Flavian salapoliisileikki muuttuu todeksi, kun kukkapenkistä löytyy kuollut mies.

Karon, Jan: Pappila keskellä elämää -sarja
Kymmenosaiseksi kasvanut sarja Mitfordin pikkukaupungin elämästä ja värikkäistä asukkaista. Ensimmäisessä osassa Ovet auki pappilaan pastori Tim kaipaa elämäänsä muutosta. Kun se saapuu - kaksin kappalein - hän huomaa saaneensa enemmän kuin pyysi… Hyväntahtoista huumoria ja elämäniloista kerrontaa.

Mustonen, Enni: Syrjästäkatsojan tarina -sarja
Sarjan avaavassa Paimentyttö-romaanissa tutustutaan kolmetoistavuotiaaseen Ida Erikssoniin, joka päätyy pikkupiiaksi Topeliuksen talouteen. Siitä alkaa sarja, joka seuraa ensin Idan ja myöhemmin hänen tyttärensä ja tyttärentyttärensä vaiheita. Naisten elämä kieroutuu monien aikansa merkkihenkilöiden kohtaloihin ja 1900-luvun tapahtumiin.

Paju, Essi: Koskenniskan naapurissa
Kun Aava tulee potkituksi pois töistä ja jätetyksi nuoremman takia, vitsit ovat vähissä. Onneksi hän saa kuulla läheisellä maaseudulla hevostallia pitävän Raijan tarvitsevan tuuraajaa hermolomansa ajaksi. Vuohenkulman tallilla odottavat monen sortin yllätykset, ja kaiken kukkuraksi pesti venyy odotettua pitemmäksi. Miten ihmeessä Aava selviää, kun rehuntoimittaja, Koskenniskan kartano, ei enää suostu myymään mitään velaksi? Ja onko kartanon raamikas pehtoori avulias vain hyvän hyvyyttään - ja onko hän ylipäätään edes sitä mitä on kertonut olevansa? Sarjan avausosa.

Pehkonen, Kirsi: Sydämenasioita Jylhäsalmella
Kun juuri opettajaksi valmistuneen Riinan avomies Aki pakkaa yllättäen tavaransa, Riinan elämässä menevät kuviot uusiksi. Onneksi lossikahvilaa Jylhäsalmella pyörittävä Sirkka-täti tarvitsee kesäapulaista. Luonnonkauniissa suvimaisemissa, omintakeisten mutta hyväntahtoisten jylhäsalmelaisten joukossa on hyvä parannella sydäntä, mutta kun Sirkka-täti loukkaa jalkansa, on Riinan otettava kahvilanpidosta isompi vastuu kuin hän oli ajatellut. Riina saa myös huomata, että kaikilla Jylhäsalmen miehillä ei ole puhtaita jauhoja pussissaan…Sarjan avausosa.

Elämäkertoja:

Buk-Swienty, Tom: Naarasleijona
Kirjailija Karen Blixen muutti Afrikkaan vuonna 1914 miehensä kanssa viljelemään kahvia. Tila perustettiin, mutta menestystä siitä ei koskaan tullut. Blixen kuitenkin rakastui Afrikkaan, sen luontoon ja ihmisiin, ja oli valmis taistelemaan tulevaisuutensa puolesta. Tuora elämäkerta poikkeuksellisesta naisesta ja kadonneesta maailmasta.

Laitinen, Päivi: Reissunaisia
Päivi Laitinen esittelee kirjassaan kymmenen naista, jotka uhmasivat oman aikansa asettamia rajoja ja sopivaisuussääntöjä nähdäkseen maailmaa. Meloen Afrikassa, ratsastaen Kalliovuorilla, polkupyöräillen maailman ympäri… Yllättävät ja hyvin kootut kertomukset tutustuttavat eksoottisiin maisemiin ja erikoisiin elämäntarinoihin.

Paavilainen, Ulla-Maija: Suurin niistä on rakkaus
Pieneen mökkiin syntyy tyttö, vaikka poikaa oli toivottu. Köyhän kodin lapsi lähtee maailmalle matkatavaroinaan vain pahvilaatikko ja omaisuutenaan luja usko itseensä ja lahjakkuuteensa. Karismaattinen liikenainen ja Marimekon pelastaja Kirsti Paakkanen kertoo kirjassa avoimesti elämänsä onnenhetkistä ja pettymyksistä sekä huikeasta tiestään Saarijärveltä Nizzaan.