Soitan rock-bändissä, joka on julkaissut cd:n. Miten saisin niitä Suomen kirjastoihin lainattavaksi? Ostaako kirjastot cd:t suoraan artisteilta? Tässä…

Kysytty

Soitan rock-bändissä, joka on julkaissut cd:n. Miten saisin niitä Suomen kirjastoihin lainattavaksi? Ostaako kirjastot cd:t suoraan artisteilta? Tässä tapauksessa kyseessä on omakustanne-cd.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varsinkin isot kirjastot on nykyään pakotettu kilpailuttamaan hankintansa ja siitä voi seurata ongelmia ns. suorien ostojen tekemiseen. Periaatteessa ei kuitenkaan ole mitään estettä sille, että tarjoat levyänne kirjastoon. Kannattaa kuitenkin varautus kysymykseen siitä, onko levy ns. kaupallisessa jakelussa. Useimmat kirjastot ostavat levynsä pääosin tietyn vähittäismyyjän kautta myös silloin, kun kilpailutuspakkoa ei ole ollut. Voi siis käydä niin, että jos levyäsi saa kaupan kautta, sitä ei osteta suoraan.

Suurin ongelmasi on kuitenkin tavoittaa ne kirjastot, jotka ehkä levyn voisivat ostaa. Tässä pari vinkkiä. (
1) Pelkkä soitto ei riitä, aniharva ostaa mitään pelkän puhelilmessa kehumisen perusteella.
(2) Jos tavoitteena on ensi sijassa saada levylle näkyvyyttä, ei tuloja, kannattaa lähettää näytelevyjä isompiin kirjastoihin ja laittaa mukaan esittely-A4, jossa on myös tarkat yhteystiedot (ei mitään epämääräisiä linkkejä FB-sivuille vaan sähköpostiosoitetta ja puhelinnumeroa).
(3) Jos tavoittelet mahdollisimman montaa kirjastoa, kannattaa tarjota levyä BTJ Kirjastopalvelun jakeluun (http://www.btj.fi/btj-yrityksena/yhteystiedot/). Taloudellisesti se kannattaa huonosti, mutta jos BTJ ottaa levyn listoilleen, se huomataan monissa kirjastoissa ilman että sinun täytyy asian eteen raataa.
(4) Omakustanteita tehdään nykyään valtavasti. Jos haluat, että kirjastossa - tai BTJ:ssä - tuotteesi herättää kiinnostusta, pelkkä CD:n lähettäminen ei riitä. Jos tuotteessa ei ole mitään erityistä ja poikkeavaa, kannattaa vakavasti harkita, ryhtyykö ollenkaan ns. kaupalliseen levitykseen. Sen vaihtoehtona on lähettää ns. suurimpiin kirjastoihin ilmainen levy kehujen kera ja toivoa, että se poikii sitten muuta kiinnostusta.
(5) Jos asuinpaikkakunnallasi on kunnollinen musiikkikirjasto, käy siellä henkilökohtaisesti CD:n kanssa. Esittele bändi ja tuotoksesi ja mainitse, että se on paikallista tuotantoa. Monet kirjastot hankkivat ns. kotiseutukokoelmaan paikallisia aikaansaannoksia, vaikka sitä ei muuten pidettäisi ostamisen arvoisena. Joka tapauksessa suora kontakti on aina tehokkaampi kuin soitto tai postipaketti.

Valitettavasti minulla ei ole viisastenkiveä uuden omakustanne-CD:n levitysongelmaan. Jos olisi, olisin varmaan jonkun levyfirman palveluksessa. Toivottavasti näistä vinkeistä on kuitenkin jotain apua.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto